Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1619674
Jag gissar lite att det kan vara samma som på 850 (960 och 850 är i mångt och mycket närmare släkt än 960 och 940). På 850 upp till och med årsmodell 94 tas signal till hastighetsmätaren av en givare som sitter på utgående axel på växellådan. Signalen matas som en sinusvåg till mätarhuset. I mätarhuset omvandlas signalen till en fyrkantsvåg 0-12V (tror även den omvandlas från 48 pulser/varv till 12 pulser/varv) som sedan matas ut till automatlådan och även till farthållare om det finns. Det är alltså fullt möjligt att man har fungerande hastighetsmätare men att lådan får felaktig signal eller att hastighetsmätaren är död men lådan får rätt signal. Från och med -95 på 850 så tas hastighet från ABS-modulen som matar både låda och hastighetsmätare med signal.

Kan möjligen vara så att 960 tar hastighetssignal direkt från ABS-givaren på bakaxeln men omvandlar från 48 till 12 i mätarhuset.

Om du hittar Volvos blå häfte till automatlådan kommer det förklaras korrekt :)
#1619702
Hur är läget med växellådsoljan, hur är nivån och hur ser den ut?
Om kopplingarna slirar eller momentomvandlaren får luft i sig skulle det ju kunna hända att lådan börjar spöka när varvtalssignal från motor, hastighet och en varvtalsgivare i lådan inte stämmer överrens.
Tappad drivning kan ju vara luft i momentomvandlaren och/eller tappat hydraultryck så den inte orkar hålla åt kopplingarna. Nån annan får rätta mig om jag har fel, men jag är rätt säker på att lådan alltid borde ha drivning med spaken i D/3, även om den inte kan växla om elektroniken inte går.

Har du kollat frihjulskoppling på generatorn[…]

Hej! Efter multiremmen tagits bort och bilen start[…]

Hur är läget med växellådsolj[…]

Hej! Känner mig lite "pirrig" att p[…]