- Idag, 18:33
#1619674
Jag gissar lite att det kan vara samma som på 850 (960 och 850 är i mångt och mycket närmare släkt än 960 och 940). På 850 upp till och med årsmodell 94 tas signal till hastighetsmätaren av en givare som sitter på utgående axel på växellådan. Signalen matas som en sinusvåg till mätarhuset. I mätarhuset omvandlas signalen till en fyrkantsvåg 0-12V (tror även den omvandlas från 48 pulser/varv till 12 pulser/varv) som sedan matas ut till automatlådan och även till farthållare om det finns. Det är alltså fullt möjligt att man har fungerande hastighetsmätare men att lådan får felaktig signal eller att hastighetsmätaren är död men lådan får rätt signal. Från och med -95 på 850 så tas hastighet från ABS-modulen som matar både låda och hastighetsmätare med signal.
Kan möjligen vara så att 960 tar hastighetssignal direkt från ABS-givaren på bakaxeln men omvandlar från 48 till 12 i mätarhuset.
Om du hittar Volvos blå häfte till automatlådan kommer det förklaras korrekt :)
Kan möjligen vara så att 960 tar hastighetssignal direkt från ABS-givaren på bakaxeln men omvandlar från 48 till 12 i mätarhuset.
Om du hittar Volvos blå häfte till automatlådan kommer det förklaras korrekt :)
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18

Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18