Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallner77
#1616072
ok, tack för det!

Kollade lite mer på detta och surfade runt lite och kollade youtube. Inser ju nu att elinstallationen borde bli ganska lätt med med en volvo sats. Bara att plugga in modulen med tre kontakter och klart. Skulle man hålla på med strömtjuvar så blir det ju rätt mycket pyssel, men detta visste ju ni hela tiden förstås 8-)

Enda kruxet är ju att man måste ladda på en mjukvara. Antar att en volvoverkstad fortfarande kan göra detta, fast det är en gammal årsmodell på bilen? Vad kan det kosta tro?
av Malmstroem
#1616085
Du får fråga din lokala Volvohandlare. Prissättningen är fri.

Jag gjorde det på Bilia i Stockholm (som inte är billiga...) för några år sedan. Jag bad dem lägga in programvaran i samband med service när bilen redan var uppkopplad. Då tog de ett par hundralapapr. Jag minns inte exakt, men vill minnas att det var just under 500:-.

Vad det kostar nu har jag ingen aning om. Jag tror också att det kan variera en del. Även om du får betala 2000:- för det skulle jag säga att det är värt de pengarna för att få en ordentlig lösning. Vad de är värt för dig är ditt beslut. ;-)
av Gabriel
#1616087
Det är plättlätt att installera med Volvos originalkablage och TRM. En specialsäkring minns jag att jag fick köpa och montera när jag gjorde jobbet på min XC.
Jag minns även att mekanikern som skulle ladda mjukvara fick jobba några minuter extra eftersom jag köpt en begagnad TRM på skroten och den gav sig inte till känna på samma sätt som en fabriksny tydligen gör. Men det var inget problem, han fick bara leta upp den manuellt i sina menyer och sen var det klart. Har funkat perfekt i snart 10 år.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1616112
På exempelvis XC70 2012 ska det till två säkringar, en lite speciell 40 A (är en J-Case) och sen en 15 A som försörjer ständig +12 V i kontaktdonet. Den matningen ligger helt separat på en XC70. På XC90:n jag har nu hanteras även den av TRM.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Wallner77
#1616138
@Malmstroem
Jag får svänga förbi lokala volvoverkstan och se vad de vill ha för besväret. Antar att det bara behövs en VIDA, och det kanske även andra verkstäder kan ha.

@Gabriel @apersson 850
säkringsboxen för detta sitter i bagaget antar jag. Vad är det för specialsäkring vi pratar om? Om det nu är så på V70 också.
av VolvoJull3
#1616498
Jag har köpt begagnat på skroten till två volvo bilar, har fungerat smärtfritt. Tror volvo tog strax under 2000:- för mjukvaran
av Wallner77
#1616788
VolvoJull3 skrev:Jag har köpt begagnat på skroten till två volvo bilar, har fungerat smärtfritt. Tror volvo tog strax under 2000:- för mjukvaran

Hur länge sedan var det här?

Är lite fundersam på om Volvo (eller annan verkstad) fortfarande kan göra detta. Gäller ju en 2011, så det är ju inte nya grejer precis. Någon som vet?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1616792
Wallner77 skrev: fre 05 sep 2025, 19:31
VolvoJull3 skrev:Jag har köpt begagnat på skroten till två volvo bilar, har fungerat smärtfritt. Tror volvo tog strax under 2000:- för mjukvaran

Hur länge sedan var det här?

Är lite fundersam på om Volvo (eller annan verkstad) fortfarande kan göra detta. Gäller ju en 2011, så det är ju inte nya grejer precis. Någon som vet?
Bilia erbjuder fortfarande drag och montering till dessa bilar så nog bör vilken Volvoverkstad som helst kunna lägga in mjukvaran.
#1618863
Nu börjar det bli dags att beställa grejerna.

För V70, 2008- 2013 så klarar TRM:en inte LED, vilket 2014-2016 gör. Så jag får mecka ihop det med delar från nyare V70 + adaptering (min V70 är ju MY2011).

Tror jag har koll, men någon för gärna misstycka på nedan plan.

Planen:
- Nya TRM:en från skroten (från en 2014-2016)
- adapterkabel från tex Bilia (kallas "ledningsmatta" vad jag förstår)
- orginalkrok från Bilia (marginellt dyrare än Brink etc, så kan likväl ta detta)
- 13 polig elsats från skoten
- Programmering får någon auktoriserad verkstad göra ( max 1000 kr vad det verkar)

Med Bilias lösning för en MY2011 så verkar det f.ö som att det blir nya TRM modulen (dvs LED stöd) och med adapterkabel (ledningsmatta)

Frågor:
- Visst är det samma dragkrok på 2008-2013 och 2014-2016? Så jag inte gör nått tok här.
- I Bilias lista över grejer som behövs för installation så skiljer två saker för min 2011 jfrt med vad en tex 2015 behöver.
För en 2011 är det dels är det med en ledningsmatta (adapterkabel), men också nått som heter "Klamma", och kostar ~800 kr. Kan inte förstå vad detta kan vara. Någon som förstår?


Av ren nyfikenhet, vad skiljer en dragkrok för nivåmat och utan. Verkar vara olika när man ska beställa.
Lyfta och palla upp V70 2011

En heads up till alla som läser den här […]

V90 läggs ner.

Då blir man hänvisad till andra mä[…]

Bilen kvittrar då och då

Fjädern till spännrullen låter t[…]

Hittade en begagnad turbo till min v70 för 45[…]