Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ok, tack för det!

Kollade lite mer på detta och surfade runt lite och kollade youtube. Inser ju nu att elinstallationen borde bli ganska lätt med med en volvo sats. Bara att plugga in modulen med tre kontakter och klart. Skulle man hålla på med strömtjuvar så blir det ju rätt mycket pyssel, men detta visste ju ni hela tiden förstås 8-)

Enda kruxet är ju att man måste ladda på en mjukvara. Antar att en volvoverkstad fortfarande kan göra detta, fast det är en gammal årsmodell på bilen? Vad kan det kosta tro?
Du får fråga din lokala Volvohandlare. Prissättningen är fri.

Jag gjorde det på Bilia i Stockholm (som inte är billiga...) för några år sedan. Jag bad dem lägga in programvaran i samband med service när bilen redan var uppkopplad. Då tog de ett par hundralapapr. Jag minns inte exakt, men vill minnas att det var just under 500:-.

Vad det kostar nu har jag ingen aning om. Jag tror också att det kan variera en del. Även om du får betala 2000:- för det skulle jag säga att det är värt de pengarna för att få en ordentlig lösning. Vad de är värt för dig är ditt beslut. ;-)
Det är plättlätt att installera med Volvos originalkablage och TRM. En specialsäkring minns jag att jag fick köpa och montera när jag gjorde jobbet på min XC.
Jag minns även att mekanikern som skulle ladda mjukvara fick jobba några minuter extra eftersom jag köpt en begagnad TRM på skroten och den gav sig inte till känna på samma sätt som en fabriksny tydligen gör. Men det var inget problem, han fick bara leta upp den manuellt i sina menyer och sen var det klart. Har funkat perfekt i snart 10 år.
På exempelvis XC70 2012 ska det till två säkringar, en lite speciell 40 A (är en J-Case) och sen en 15 A som försörjer ständig +12 V i kontaktdonet. Den matningen ligger helt separat på en XC70. På XC90:n jag har nu hanteras även den av TRM.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
@Malmstroem
Jag får svänga förbi lokala volvoverkstan och se vad de vill ha för besväret. Antar att det bara behövs en VIDA, och det kanske även andra verkstäder kan ha.

@Gabriel @apersson 850
säkringsboxen för detta sitter i bagaget antar jag. Vad är det för specialsäkring vi pratar om? Om det nu är så på V70 också.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?