Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Nordda skrev: Men behöver jag inte köpa några spacers?
Det beror ju på vad det är för fälgar du köpt, precis som någon redan nämt.
Och så länge vi inte vet vad det är för fälgar är det inte lätt svara på din fråga. OM du behöver spacers för att få dom att passa vore det kanske bättre/billigare att leta upp ett par andra fälgar!?
av Nordda
Hilmer skrev:
Nordda skrev: Men behöver jag inte köpa några spacers?
Det beror ju på vad det är för fälgar du köpt, precis som någon redan nämt.
Och så länge vi inte vet vad det är för fälgar är det inte lätt svara på din fråga. OM du behöver spacers för att få dom att passa vore det kanske bättre/billigare att leta upp ett par andra fälgar!?
Beror på vad för fälgar? Ja, jag kan inte förklara mer än att de är 205 mm bred och 15" diameter. Och vad jag vet så blir väl en fälg på 205 mm's bredd 8"? 205 delat i 24.74 = 8.28" Eller så är jag ute och cyklar.

Tog en bild också.

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
Du om någon bör veta vad för fälgar du köpt, eller hur!?? Men det ser ut att vara från 960/850 eller likande dvs ET 40-42 nånting!? vilket innebär att du måste ha spacers på 20-25mm för att få dom att passa och se bra ut.
Det bör vara billigare att försöka komma över andra fälgar än att köpa dyra spacers, men det är ju min åsikt.
av Nordda
Hilmer skrev:Du om någon bör veta vad för fälgar du köpt, eller hur!?? Men det ser ut att vara från 960/850 eller likande dvs ET 40-42 nånting!? vilket innebär att du måste ha spacers på 20-25mm för att få dom att passa och se bra ut.
Det bör vara billigare att försöka komma över andra fälgar än att köpa dyra spacers, men det är ju min åsikt.
Inte vet jag vad ET står för. Går la köpa spacers på Biltema.
Användarvisningsbild
av Hilmer
En liten bild kanske säger mer!?

Bild

Bilden visar tydligt hur dina fälgar ev kommer att vara i förhållande till fjäderbenet, och Biltemas "spacers" är endast en nödlösning för mindre skillnader. Det du behöver är spacers med långa bultar eller spacers som man bultar fast i navet för att sedan med nya bultar spänna fast fälgen i.

Och våga inte klaga inte på min konstnärliga ådra...
av Nordda
Okey. Jag kan ju skruva lös ett hjul nu och sätta dit en fälg och se hur det kommer se ut?
av Addekarlsson
Så kan du absolut testa ja. Tänk på att går fälgen dit i fram, utan att ta i fjäderbenet, så försök tänka dig hur det kommer bli mot skärmkanten med däck på, så du inte bara kollar mot fjäderbenet.
Men jag tycker det borde stå på insidan av fälgen vilka mått den är? Kan stå på lite olika ställen, men vanligast är bakom ekrarna, eller på insidan av fälgbanan.

Men köpa spacers på biltema, det avråder jag. Dom har ingen form av centrering, vilket gör att du kommer med största sannorlikhet få obalans.
Dessutom, för att få dit 20-25 mm spacers, om det är ET43 på fälgarna alltså, så kommer dina hjulbultar inte nå fram. Och ersätta befinliga med 25 mm längre bultar, det är det dummaste du gör. Dom kommer troligen inte hålla, då det blir för långa bultar, så dom klarar inte påfrestningen.
Enligt min åsikt, så ska man köpa spacers som bultas fast i navet, och sen dras fälgen i spacern, när man överstiger 10 mm tjock spacer. Typ dom som http://www.jbraceparts.se säljer. Kostar en slant, men finns begagnade för under 1000 kr om man letar ett tag på blocket och forumannonser.
Jag sålde en uppsättning 25 mm utan bultar för 800 kr för nån månad sen till exempel. Det var "riktiga", som brukar klara besiktning.

Det handlar om säkerhet, så du inte tappar ett hjul ute på väg.
Samt att bilprovningen kan ha åsikter om spacers. Har man riktiga, så är det större chans att dom släpper igenom det. Men med biltemas spacerpussel, så kommer dom troligen anmärka på det.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hilmer
Addekarlsson skrev:Och ersätta befinliga med 25 mm längre bultar, det är det dummaste du gör. Dom kommer troligen inte hålla, då det blir för långa bultar, så dom klarar inte påfrestningen.

Mvh/ Adde
Volvo är mig veterligen de enda som erhåller satser med 2st 20mm distanser och 10st längre bultar och dessa är godkända och dessutom väldigt populära i tävlingssammanhang så jag förstår inte varför man då ska avråda från att använda dessa!?
av Addekarlsson
Du har helt rätt Hilmer. Jag tänkte inte på dom satserna... :oops:
Jag tänkte bara på billiga eftermarknadssatser med bultar, som tyvärr inte alltid håller densamma kvalitén. :oops:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Hilmer
Addekarlsson skrev:Du har helt rätt Hilmer. Jag tänkte inte på dom satserna... :oops:
Jag tänkte bara på billiga eftermarknadssatser med bultar, som tyvärr inte alltid håller densamma kvalitén. :oops:

Mvh/ Adde
Okej, visste inte att det fanns fler som erbjöd samma konsept.
Trodde det bara var "bultade" spacers som gällde idag.

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]