Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

klrtri skrev: tor 05 jun 2025, 22:50 koppplingspedalen sjunker fortfarande, så antagligen är det byte av slavcylinder och koppling som behövs.
På generationerna byggda runt millenieskiftet är det ofta snabbkopplingarna på det vinklade plaströret (det som luftningsventilen sitter på) som går in i sprängkåpan som börjar läcka. Enkelt att byta utifrån.
Om slavcylindern läcker så droppar det bromsvätska ur dränerigshålet som bör finnas i sprängkåpans lägsta punkt. (vi pratar undersidan av motorn :-) )
Läckande snabbkopplingar enligt ovan skulle också kunna dumpa vätska inne i sprängkåpan iofs.
Erik Å skrev:Om slavcylindern läcker så droppar det bromsvätska ur dränerigshålet som bör finnas i sprängkåpans lägsta punkt.
Passade att byta olja och kollade efter läckage när jag hade den på lyften, men det såg helt torrt ut. Så jag provade och lufta en gång till, använder Biltemas bromsluftare och pumpade upp den så mycket jag vågade och körde igenom ca 2dl bromsvätska och såg att det kom några luftbubblor. Och nu funkar kopplingen! Har kört några dagar och ingen tendens till sjunk! Så nu är det också löst! :-)
LÖST

Nu är alla fel borta förutom P155168 men det har troligen inte med detta att göra. Har googlat det men hittar mycket lite, en del menar att man inte behöver bry sig om det om bilen går som vanligt och det gör den. Så det felet får vara tills vidare. Lite irriterande dock att det inte är tomt i felkodslistan... :P
Tack till alla som bidragit!
Bilagor
155168.JPG
155168.JPG (38.82 KiB) Visad 46 gånger
klrtri skrev: Igår, 18:54 ..Lite irriterande dock att det inte är tomt i felkodslistan... :P
Testa med injection cleaner så kanske sista felkoden försvinner. :-)
Passa på när det är relativt lite bränsle i tanken så att koncentrationen blir hög..
Är nog bäst att åka en sväng så cleanern hamnar i spridarna och sen låta bilen stå över natten så eventuellt gegg får tid att lösa upp sig.

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]