Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vet inte om det är så på alla fabrikat, men det lock jag köpte till min 745-a på Biltema för typ 4 - 6 år sedan (när det cirkulerade lock som inte fungerade) är det ingjutet i locket vilken cylinder det ska vara till. Man får dock ta bort plastskyddet för att se det.
TioTusenKRBil skrev: fre 20 sep 2024, 11:09 Har du testat bosch/bremi/beru-delar och ngk bpr6es stift med rek. gap? Biltemas blåa silikonkablar är nog det enda jag skulle använda därifrån i tändväg, kanske spole också. Självklart funkar biltemas generator/batteri osv osv hur bra som helst!
Det var Beru jag köpte på AD Center. Dom hade stängt på söndag när jag skulle montera det. Så jag fick köra till Biltema och köpa ett, och det har fungerat i flera år nu. Vi blev osams när jag ville ha pengarna tillbaka, han ville ge mig ett annat lock, men jag hade ju redan köpt ett. Även när jag visade för honom med en multimeter att det inte var kontakt mellan stiften på insidan och mässingen i hålet på utsidan ville han ge mig pengar. Till slut gav han mig pengarna tillbaka, men dom förlorade en mångårig kund. Hade handlat med dom sedan slutet på 60-talet då jag jobbade som bilmek. Och även när jag slutade som bilmek (1985) så fortsatte jag handla med dom tills denna dag för kanske 8 år Sedan har inte satt min fot där......
Köpte senare tändkablar på Biltema, dom hade faktiskt till "min" motor (B234F) och även tändstift (NGK funkar inte). Kör på Brisk A-Line 19, funkar kanon på min motor (kör på E85)
Tjenare Lennart, okej så vanliga svarta tändkablar ska man alltså inte köra med från biltema? så märkligt för allt fungerade innan och bilen startade bra innan också. sen bara efter bytet av rotor och fördelar lock och tändkablar från biltema då är det som att bilens motor skakar och puffar från katalysatorn (smäller) har testat gamla tändkablarna samma sak där.
Nu har jag gjort följande, motorn igång och ryckt tändkablar 1 åt gången. började med cylinder 1, inget händer för övrigt med motorn. cylinder 2 samma sak. cylinder 3 motorn dör, och samma sak med cylinder 4.

prövade gamla tändkablar.
och började med cylinder 1 igen då gick bilen i cirka 1-2 sek normal för att sedan gå orent igen som den gör nu. och samma sak som första gången med nya tändkablar 3-4cylinder dör motorn.

kollade även luftmassemätare (kopplade ur motorn igång) och bilen gick som påse nötter.

om jag fattar detta rätt om det blir en skillnad på motorn när du rycker vissa tänkablar eller något så borde väl felet ligga där? eller är jag ute och cyklar?
Junkbuster00 skrev:Tjenare Lennart, okej så vanliga svarta tändkablar ska man alltså inte köra med från biltema
Du kan köpa allt du vill på Biltema. Dom tillverkar ingenting själva utan köper in från samma leverantörer som alla andra, även Volvo original delar köps på samma sätt och av samma leverantörer.
Det är inte "vanliga svarta" tändkablar jag har. Jo själva kabeln är kanske samma men jag har ju 16V motorn och själva utförandet är inte samma.
Ta bort locket igen. Ta bort tändkablarna. Mät på locket med en ohm mätare. Mät mellan stiftet på insidan och hålet på utsidan. Det ska vara 0 ohm, alltså kontakt mellan insida och utsida. Det var detta som felande på det locket jag köpte på AD-Center, och alla dom lock som "felande" under några år. Även Volvo original......
Mät även tändkablarna, där ska vara 4 - 6 kohm om är riktiga. Det verkar på din beskrivning som motorn bara går på cylinder 3 och 4. Så börja med att mäta kablarna till cylinder 1 och 2. Och dra aldrig i tändkabeln när du ska ha bort den, dra i den del som sitter på tändsriftet. Kolla även på tändstiften, att det är rätt avstånd på dom. Prova även att skifta placering på tändstiften, och se om felet flyttar sig.
Tjena lennart, hmm okej. jag tänkte bara att jag kanske fått en defekt fördelarlock eller så. eller om dom vanliga svarta(biltemas) tändkablar var dåliga från första början, vet att jag har kört med detta tändkablar sedan innan,

Visst kan tändstiften vara dåliga också absolut. Tänkte om alla cylindrar får samma gnista fast 1 inte riktigt får samma som alla då kan det bli väl fel där också?
Tändkablar mäter man lätt med multimeter och måttband annars. Om de funkar så funkar de men jag har personligen haft dåliga erfarenheter (inte min personliga bil utan tredje hand) av just fördelare, rotor, och lmm från biltema för att motivera min kommentar. Tändkablar har jag bara hört är dåliga så snackar "skit" där men ser ingen anledning att köpa ett kit när de säljer styckvis i blåa silikonversionen.
Har även kört E85 mappat av DWauto med originalsprut 2.4 med NGK BPR6S och även BPR7ES när det gick lite varmt (placebokänsla på den). Kör själv med BOSCH fördelare och tror jag har BREMI eller BERU rotor innuti samt hemmagjorda 8,5mm kablar med en originalspole (spolar är sällan problematiska) på min brukis.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]