Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundstromska
sicnarf skrev: sön 03 dec 2023, 11:04 Om du varit så klantig att du glömt att dra fast muttern efter kamremsbyte, så ska du inte ge dig på experimenter.
För att det är sådant man kollar både en och två och tre gånger vid arbetets slut. Det är vad jag tycker. :-) :-D
Nu ska han inte spela Besserwisser... ;-) ;-)

Ja det är oerhört klantigt!!!
Och det ska ju egentligen inte få lov att hända!

Har bytt kamremmar på hundratals motorer i en stor mängd olika bilar dom senaste 32 åren utan att ställa till det,
Har renoverat och skruvat med mängder med motorer utan att ställa till det, men någon gång i livet så ska saker och ting uppenbarligen gå fel.
Faktum är att detta är en kundbil i min enmansverkstad och detta var den första tabben på 32 års tid.
Så facit är ändå ganska bra rent statistiskt sett.

Gängade sannolikt på muttern med fingrarna och sedan kom andra kunder och ställde frågor och ville ha hjälp, andra saker kom i mellan. 40 minuter senare var muttern bortglömd.

Men det får ÄNDÅ INTE hända och likväl förbannat så gjorde de det. Men man får ta lärdom av livets misstag.

Ville mest bara få reda på om det skulle gå att ta blocket och toppen från en 2,4 liters B5244T3, men det skiljer uppenbarligen i kompressionsförhållande. 9,1:1 i 2,4:an och 8,5:1 i 2,3:an, så det blir inte bra att göra så.

Men nu vet jag hur det ligger till med den saken!

Nä min drulleförsäkring får ta hand om saken. Bilen får sannolikt gå till skrot istället.
Bilen har rullat 39tusen mil och är allmänt sliten och inte speciellt värdefull.
Kunden har skaffat en annan V70 och har FULL förståelse för det inträffade som tur är.
av Lundstromska
sicnarf skrev: sön 03 dec 2023, 13:19 Ojdå! Du var ett proffs ju. Trodde du var amatör som jag. Ber om ursäkt.

Hahaha... Ingen fara... Vi är alla amatörer i vår herres outgrundliga hage. :-) :-D

Har mest skruvat VW motorer och Opel motorer genom åren. Volvos motorer behöver ju egentligen aldrig renoveras så länge man inte klantar till det. :-(

Blev mest bara väldigt förvånad över att det knappt fanns några motorer på bildemonteringarna. Trodde att det skulle finnas hundratals för ett par tusenlappar och uppåt. Men det gäller tydligen bara dom gamla 2,4 liters sugmotorerna.

Nåja. Tack för era svar, och ha det så gott!
Användarvisningsbild
av lennarte
rosefors skrev: sön 03 dec 2023, 08:38 Inte ens på gamla goda tiden när jag körde 205GTI med en 16V-spis som bilen aldrig såldes med var det ingen som brydde sig oå besiktningen, det trots att motorn såg dubbelt så stor ut jämfört med 8Ventilarn som annars ska sitta i. Det enda dom titta efter är att det inte sitter en stressfläkt någonstans.

Hur ska dom ens veta att det är rätt/fel motor? Så länge det sitter samma motortyp i bilen som bilen såldes med så är det högst osannolikt att nån ens skulle tänka tanken att titta närmare på detta. Volvos vitmotorer ser ju exakt likadana ut allihop, inom samma generation.
Men OM dom ser det då blir det ombesiktning. Och då är det rätt motor som gäller.
Kommer ihåg sedan några år tillbaka någon som satt i B21 motor i en 340, där det satt B17 eller B19 motor från början. Dom gick inte igenom besiktningen fast dom såg likadana ut. En av dom hade köpt bilen och kört (och besiktigat) i flera år tills det plötligt blev stopp. Men så länge ingen säger något är det ju Ok....
av perkele
Passar på att fråga proffset här: Är det görbart för en amatör att byta kamrem på en 2.4T -01 på en OKQ8 gör det själv hall utan att lyfta ut motorn osv? Om man är två.

Har skruvat mycket i gymnasiet, där plockade jag ner en B230 i minsta pinaler och tillbaks igen. Så jag har bytt kamrem ett par gånger men det är många år sen nu och minns inte mycket(snart 20 år?)
Användarvisningsbild
av frasse4
När det gäller 850 går det i alla fall fint att köra med 2,4:an (2,5T) med turbo och box från T5:an (B5234T). Gör det själv på min 850, med där hade T5:an bara 226 hk så det var ju lite mindre effektuttag.
av Lundstromska
perkele skrev: mån 04 dec 2023, 18:31 Passar på att fråga proffset här: Är det görbart för en amatör att byta kamrem på en 2.4T -01 på en OKQ8 gör det själv hall utan att lyfta ut motorn osv? Om man är två.

Har skruvat mycket i gymnasiet, där plockade jag ner en B230 i minsta pinaler och tillbaks igen. Så jag har bytt kamrem ett par gånger men det är många år sen nu och minns inte mycket(snart 20 år?)
Ja det är absolut görbart.
Det finns ju otaliga videos på Youtube som visar hur det ska göras.
Har man aldrig gjort det förut så kan det ju vara lämpligt att ta god tid på sig och inte stressa. Var noggrann.

Glöm inte att dra fast saker och ting! ;-) :-) Hehehe.

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]