- sön 03 dec 2023, 12:21
#1562874
Ja det är oerhört klantigt!!!
Och det ska ju egentligen inte få lov att hända!
Har bytt kamremmar på hundratals motorer i en stor mängd olika bilar dom senaste 32 åren utan att ställa till det,
Har renoverat och skruvat med mängder med motorer utan att ställa till det, men någon gång i livet så ska saker och ting uppenbarligen gå fel.
Faktum är att detta är en kundbil i min enmansverkstad och detta var den första tabben på 32 års tid.
Så facit är ändå ganska bra rent statistiskt sett.
Gängade sannolikt på muttern med fingrarna och sedan kom andra kunder och ställde frågor och ville ha hjälp, andra saker kom i mellan. 40 minuter senare var muttern bortglömd.
Men det får ÄNDÅ INTE hända och likväl förbannat så gjorde de det. Men man får ta lärdom av livets misstag.
Ville mest bara få reda på om det skulle gå att ta blocket och toppen från en 2,4 liters B5244T3, men det skiljer uppenbarligen i kompressionsförhållande. 9,1:1 i 2,4:an och 8,5:1 i 2,3:an, så det blir inte bra att göra så.
Men nu vet jag hur det ligger till med den saken!
Nä min drulleförsäkring får ta hand om saken. Bilen får sannolikt gå till skrot istället.
Bilen har rullat 39tusen mil och är allmänt sliten och inte speciellt värdefull.
Kunden har skaffat en annan V70 och har FULL förståelse för det inträffade som tur är.
sicnarf skrev: ↑sön 03 dec 2023, 11:04 Om du varit så klantig att du glömt att dra fast muttern efter kamremsbyte, så ska du inte ge dig på experimenter.Nu ska han inte spela Besserwisser...
För att det är sådant man kollar både en och två och tre gånger vid arbetets slut. Det är vad jag tycker.![]()
![]()


Ja det är oerhört klantigt!!!
Och det ska ju egentligen inte få lov att hända!
Har bytt kamremmar på hundratals motorer i en stor mängd olika bilar dom senaste 32 åren utan att ställa till det,
Har renoverat och skruvat med mängder med motorer utan att ställa till det, men någon gång i livet så ska saker och ting uppenbarligen gå fel.
Faktum är att detta är en kundbil i min enmansverkstad och detta var den första tabben på 32 års tid.
Så facit är ändå ganska bra rent statistiskt sett.
Gängade sannolikt på muttern med fingrarna och sedan kom andra kunder och ställde frågor och ville ha hjälp, andra saker kom i mellan. 40 minuter senare var muttern bortglömd.
Men det får ÄNDÅ INTE hända och likväl förbannat så gjorde de det. Men man får ta lärdom av livets misstag.
Ville mest bara få reda på om det skulle gå att ta blocket och toppen från en 2,4 liters B5244T3, men det skiljer uppenbarligen i kompressionsförhållande. 9,1:1 i 2,4:an och 8,5:1 i 2,3:an, så det blir inte bra att göra så.
Men nu vet jag hur det ligger till med den saken!
Nä min drulleförsäkring får ta hand om saken. Bilen får sannolikt gå till skrot istället.
Bilen har rullat 39tusen mil och är allmänt sliten och inte speciellt värdefull.
Kunden har skaffat en annan V70 och har FULL förståelse för det inträffade som tur är.