Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av kentk
När jag gjorde lumpen på TPC så fick vi lära oss att vi skulle surra lasten så att lastbilen kunde stå upp och ner utan att lasten lossnar :)

Det militära kanske har en tendens att ha "lite" överdrivna regler...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.

//David
av anp
Nybbe_gefle skrev:Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.

//David
Är det inte dubbla vikten framåt/uppåt, och hela vikten bakåt/sidorna?

( minns knappt vad som lärdes ut på e-kortskursen :oops: )
Användarvisningsbild
av nitraM
Ja vagnen är nog inte ens regad,eftersom de saknas sidomarkeringar,underkörnings skydd och reflexer.

Ska nog skrotas eller nått
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
anp skrev:
Nybbe_gefle skrev:Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.

//David

Nope, precis som jag skrev så ska lastsäkringen stå imot lastens hela vikt framåt och lastens halva vikt åt sidorna och bakåt. Sen hur det säkras är ju en annan femma.....om det sker via förstängning eller dylikt. Finns ingenstans där det står om hur lasten ska säkras uppåt. Att säkringen ska tåla hela vikten framåt är väl ganksa självklart varför och att det ska tåla halva åt sidorna och bakåt beror ju på att kreafterna aldrig blir så stora som de kan bli framåt.

//David (som haft BE i snart tre år och ibland fuskar genom att titta i körkortsboken "Tungt släp") ;)
Användarvisningsbild
av Gizz
Den militära surrningen är dubbla vikten framåt och bakåt samt hela vikten åt sidorna om jag inte minns helt fel. Har för mig att det var dubbelt upp gentemot de "vanliga" reglerna.

Gizz som har BE CE kort men inte kört CE efter lumpen.
av Boden
Gizz skrev:Den militära surrningen är dubbla vikten framåt och bakåt samt hela vikten åt sidorna om jag inte minns helt fel. Har för mig att det var dubbelt upp gentemot de "vanliga" reglerna.

Gizz som har BE CE kort men inte kört CE efter lumpen.

Då minns du fel. De har samma som övriga: Hela framåt, halva bakåt + sidorna
av anp
Nybbe_gefle skrev:
anp skrev:

//David

Nope, precis som jag skrev så ska lastsäkringen stå imot lastens hela vikt framåt och lastens halva vikt åt sidorna och bakåt. Sen hur det säkras är ju en annan femma.....om det sker via förstängning eller dylikt. Finns ingenstans där det står om hur lasten ska säkras uppåt. Att säkringen ska tåla hela vikten framåt är väl ganksa självklart varför och att det ska tåla halva åt sidorna och bakåt beror ju på att kreafterna aldrig blir så stora som de kan bli framåt.

//David (som haft BE i snart tre år och ibland fuskar genom att titta i körkortsboken "Tungt släp") ;)
Hmm, jag vill ändå tro att det är mer än hela vikten framåt, men jag har haft fel förr...
Vid en kraftig inbromsning, eller t.o.m kollision så bör väl lastvikten öka kraftigt i vikt. Bör då inte surrningen tåla mer än lastens verkliga vikt?

Har tyvärr inga böcker sedan min E-kurs, då (går)dagens snåla utbildning sker på datorer. Värdelöst inlärande i mitt tycke, och ger ingen möjlighet att fräscha upp kunskaperna i efterhand. Vilket känns som nödvändigt nu.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Om jag kommer ihåg rätt från min E-Kurs är det som David säger, hela vikten framåt och halva åt sidorna och bakåt.

Jag vet att jag reagerade på detta då.

/
Micke
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
anp skrev:
Nybbe_gefle skrev:
anp skrev:Är det inte dubbla vikten framåt/uppåt, och hela vikten bakåt/sidorna?

Hmm, jag vill ändå tro att det är mer än hela vikten framåt, men jag har haft fel förr...
Vid en kraftig inbromsning, eller t.o.m kollision så bör väl lastvikten öka kraftigt i vikt. Bör då inte surrningen tåla mer än lastens verkliga vikt?

Har tyvärr inga böcker sedan min E-kurs, då (går)dagens snåla utbildning sker på datorer. Värdelöst inlärande i mitt tycke, och ger ingen möjlighet att fräscha upp kunskaperna i efterhand. Vilket känns som nödvändigt nu.
Håller med "Nybbe", tog C-kortet för några månader sedan på jobbet, (försvaret), så jag kan bekräfta att det är hela vikten framåt o halva bakåt o åt sidorna.
Om man nu inte lastar i en container, då gäller även hela vikten bakåt., detta pga att containern kan ju fraktas "bakofram" såattsäga.

Containerfästena däremot ska tåla nåt i stil med dubbla lastvikten. (Hittar såklart inte just de uppgifterna.)

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go