Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.
//David
Moderator: Moderatorer
Nybbe_gefle skrev:Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.Är det inte dubbla vikten framåt/uppåt, och hela vikten bakåt/sidorna?
//David
anp skrev:Nope, precis som jag skrev så ska lastsäkringen stå imot lastens hela vikt framåt och lastens halva vikt åt sidorna och bakåt. Sen hur det säkras är ju en annan femma.....om det sker via förstängning eller dylikt. Finns ingenstans där det står om hur lasten ska säkras uppåt. Att säkringen ska tåla hela vikten framåt är väl ganksa självklart varför och att det ska tåla halva åt sidorna och bakåt beror ju på att kreafterna aldrig blir så stora som de kan bli framåt.Nybbe_gefle skrev:Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.Är det inte dubbla vikten framåt/uppåt, och hela vikten bakåt/sidorna?
//David
( minns knappt vad som lärdes ut på e-kortskursen)
Gizz skrev:Den militära surrningen är dubbla vikten framåt och bakåt samt hela vikten åt sidorna om jag inte minns helt fel. Har för mig att det var dubbelt upp gentemot de "vanliga" reglerna.
Gizz som har BE CE kort men inte kört CE efter lumpen.
Nybbe_gefle skrev:Hmm, jag vill ändå tro att det är mer än hela vikten framåt, men jag har haft fel förr...anp skrev:Nope, precis som jag skrev så ska lastsäkringen stå imot lastens hela vikt framåt och lastens halva vikt åt sidorna och bakåt. Sen hur det säkras är ju en annan femma.....om det sker via förstängning eller dylikt. Finns ingenstans där det står om hur lasten ska säkras uppåt. Att säkringen ska tåla hela vikten framåt är väl ganksa självklart varför och att det ska tåla halva åt sidorna och bakåt beror ju på att kreafterna aldrig blir så stora som de kan bli framåt.Nybbe_gefle skrev:Kikar man lite snabbt på surrningsregler så ska det tåla hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna.Är det inte dubbla vikten framåt/uppåt, och hela vikten bakåt/sidorna?
//David
( minns knappt vad som lärdes ut på e-kortskursen)
//David (som haft BE i snart tre år och ibland fuskar genom att titta i körkortsboken "Tungt släp") ;)
anp skrev:Håller med "Nybbe", tog C-kortet för några månader sedan på jobbet, (försvaret), så jag kan bekräfta att det är hela vikten framåt o halva bakåt o åt sidorna.Nybbe_gefle skrev:Hmm, jag vill ändå tro att det är mer än hela vikten framåt, men jag har haft fel förr...anp skrev:Är det inte dubbla vikten framåt/uppåt, och hela vikten bakåt/sidorna?Nope, precis som jag skrev så ska lastsäkringen stå imot lastens hela vikt framåt och lastens halva vikt åt sidorna och bakåt. Sen hur det säkras är ju en annan femma.....om det sker via förstängning eller dylikt. Finns ingenstans där det står om hur lasten ska säkras uppåt. Att säkringen ska tåla hela vikten framåt är väl ganksa självklart varför och att det ska tåla halva åt sidorna och bakåt beror ju på att kreafterna aldrig blir så stora som de kan bli framåt.
( minns knappt vad som lärdes ut på e-kortskursen)
//David (som haft BE i snart tre år och ibland fuskar genom att titta i körkortsboken "Tungt släp") ;)
Vid en kraftig inbromsning, eller t.o.m kollision så bör väl lastvikten öka kraftigt i vikt. Bör då inte surrningen tåla mer än lastens verkliga vikt?
Har tyvärr inga böcker sedan min E-kurs, då (går)dagens snåla utbildning sker på datorer. Värdelöst inlärande i mitt tycke, och ger ingen möjlighet att fräscha upp kunskaperna i efterhand. Vilket känns som nödvändigt nu.
Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]
Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]