Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panth0n
Bättre än såhär blir det ju inte. :-D Du slapp byta gasspjäll och koda om det dyrt hos Volvo och du har nu rena kontakter och kan njuta av Volvon.
Pengarna du sparade räcker ju gott till att balansera däcken :-)
av VolS60
En sak jag inte nämnde i förra inlägget:

Efter turen på motorvägen så stannade jag vid en Ica och handlade lite. Kom ut och försökte starta bilen och den var tvärdöd.. Ville inte ens ”klicka” när jag vred nyckeln.

Fick hjälp av min polares pappa som varit bilmekaniker i 40+ år. (Han har inte haft tid innan - tydligen ska äldre gubbar mecka med sina amerikanare hela tiden haha!)

Men det visade sig att generatorn är död.. så det nya batteriet jag kopplat i har sakta men säkert bara laddats ur. Antagligen generatorn som luktade bränt när jag bytte batteriet från första början.

Men tydligen också därför som hela bilen skakade vid 100km/h för den tände fel på alla cylindrar och det blev bara rollercoaster när jag körde.
Så nu ska jag hitta mig en bra och billig generator och så ska han byta den åt mig.
Någon som har tips på bra sida med begagnade generatorer? :)

Måste säga att det faktiskt varit lite kul att lära mig saker på vägen! Innan visste jag knappt vart ratten satt haha!

När jag fått igång bilen ordentligt ska jag kolla det här med temperaturen på luftboxen, och det med folieslangen var också ett bra tips!
Bränslefilter och tändstift väntar jag med tills generatorn är bytt, men också bra tips!

Tackar ännu en gång för alla svar, detta forumet och medlemmarna är guld!
av sicnarf
Så du bytte batteri i början utan att veta om det var generatorn eller själva batteriet som var problemet. Synd bara att du inte kontaktade forumet innan du gjorde nåt. En multimeter för att mäta battieri styrkan i vilo och tomgång är bra att ha. En volt mätare i cigg uttaget som visar laddstyrka under körningen är också bra att ha.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]