Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
MyAndreasson skrev: fre 30 dec 2022, 11:36 Okej får be om det på denna verkstaden då, men den i fin jag fått nu att de gjort är att de har testat att hälla olja i cylindrarna så att de får kompression men när bensinen kommer in så dör kompressionen?
Är kompressionen jämn över de 5 cylindrarna, vad menar de med ”dör”?
Användarvisningsbild
av Svanis
Jag har läst i Haynes-boken och nu ringt en väldigt van amatör-bilmek, då jag inte får ihop vad din verkstad har gjort.

Min vän håller med mig om vad jag läser i Haynes-boken, se kapitel 2, punkt 3 på bilden.
Där står att bränsletillförsel ska stängas av vid ett kompressionstest.
Alltså ska inte bensin tillföras under testet.

I ditt fall verkar tydligen din bilverkstad inte utföra på sådant sätt.

Bensin tunnar ur olja, så då försvinner oljeeffekten.

Efter jag la på luren till min vän, så inser jag de anger vid punkt 2 att testet ska utföras på varmkörd motor, så hur kompressionstest skiljer sig mot kall motor framgår ej.

Din bils miltal känns iaf inte ”långt” ur ett Volvo-perspektiv om motorslitage :-)
(Men mängden slitage handlar mycket om mängden service man utför)
image.jpg
image.jpg (4.23 MiB) Visad 299 gånger
image.jpg
image.jpg (3.01 MiB) Visad 294 gånger
av MyAndreasson
Ja nu när jag läste på bilden du visade så kan resten inte ha stämt heller för dom har nämnt för mig att batteriet är helt kasst och motorn är absolut inte varm.
Vet vid detta laget inte riktigt vad dom gör då jag inte heller får svar från verkstaden längre.
Får nog ta och åka dit efter nyår med tanke på att det är det ända som gjort under de 2.5 månader de har haft bilen om jag utgår från det dom säger till mig.
Och ska kolla om jag har den boken för den verkade väldigt vettig faktiskt :-)
Bilen har varit med om rätt regelbundna servicar i min ägo men service boken är tom från innan, bilen är smått sänkt också men aldrig haft något slitage under bilen.
För har flera gånger tänkt att det kanske har slitit sönder något under men fanns inte en Skroma på underredet (förutom lite fina rostfläckar här och där men inget större)
av panth0n
"men de sa bara att det var batteriet" - Byt verkstad - helst till en Volvo-erfaren verkstad som vet vad de sysslar med. Blir lätt värt pengarna i fall som dessa då den nuvarande mest verkar gissa sig fram.
Med "motorprestanda nedsatt" och dyl. info i instrumentet finns det garanterat felkoder vilka kan vara relaterade till lägesgivare och sensorer som i bästa fall kan betyda just prestandaförlust, men som efter ett tag kan ge värre fel.

Återigen, be en ny verkstad läsa ut felkoder eller köp en felkodsläsare för Volvo på Biltema :)
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
2.5 månader och de har inte fixat bilen? Vad väntar du på, My? Byt verkstad direkt. :nerd:
Har du bilassistans i din försäkring? If, Folksam och andra bolag har detta och det berättigar dig till gratis bilbärgning 2-3 gånger under ett år. Om du inte har detta så kan du anteckna seperat via Sbmforsakring.se. Det finns andra bolag också. Bara söka på bilassistans på Google. Det kostar 5-700 per år och är värt det på våra gamla bilar. Man får starthjälp om batteriet är kasst och dörröppningshjälp osv gratis. När du tecknat detta så kan du vänta någon vecka och sedan be de att bärja bilen till en annan verkstad. Om du inte vet någon bra så kan de säkert rekomendera en. Vart, i vilken stad bor du?
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Svanis
Om du har korrespondensen (om deras förfarande vid kompressionstest)med verkstaden skriftligt, via mail ex.vis.
Spara den!

Jag läser i Haynes-boken om att katalysatorn kan ta skada, om man tillåter bensin flöda vid kompressionstest.

Men det ska vi hoppas inte blivit i ditt fall, det är förhoppningsvis en tumregel man ska följa normalt.
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]