Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@glock40sw, Som eventuella filtar som lagts på bur för deras omtanke kan inbland gör mer skada
Tack för många bra input och tankebanor.
Om jag skulle prova att ändra något på bilen, t ex höja profilen till 65 då måste jag väl gå ner till 15 tums fälgar eller kan jag ha kvar 16 tum?
Kan jag ha 15" på dieselbilen? Eller finns det specifika minikrav för den modellen?
Kan nivåreglerade stötdämparna ge stummare/stötigare bakkärra?
(Buren och hundarna ger 100kg tillsammans konstant i bakutrymmet, till det kommer hästtransporten nu och då.)
@VolvoGullan,

Att bara höja profilen är nog dumt, även om däcken inte tar i skärmkanter etc så påverkar det ju hastighetsmätare en del, och kan om man ska hårddra det även vara otillåtet. Vet inte så mycket om dessa bilar men det är ju möjligt att 15-tumsfälgar inte går på över bromsarna. Det borde finnas svar i handboken eller om du kollar upp fordonsuppgifterna hos Transportstyrelsen. Nivåreglerande dämpare behöver inte vara stötigare, jag har det på min 960 och de är definitivt "komfortinställda".

En annan tanke är om något högfrekvent ljud kan uppstå från motorn, tex någon drivrem som gnisslar eller liknande. Vet dock inte riktigt hur man skulle kunna upptäcka det, om det är något som det mänskliga örat inte kan uppfatta.
Är det samma bur i bägge bilarna?

Mina hundar trivs bäst när jag lyft in två hyfsat stora burar i bagaget på XC90:n. Då har de gott om plats och verkar trivas någorlunda bra. Ibland har de fått åka bak i V40:n. Det syns på dem att de inte alls tycker det är lika trevligt. Men är det den enda bilen som är tillgänglig får de vackert anpassa sig. Bägge hundarna är rätt överens om vilken bil som är trevligast.

Om utrymmena är lika stora i bägge bilarna tror jag inte att det är komforten mellan bilarna som gör att de föredrar den ena eller den andra. Det kan vara att du fått tvärnita i V70:n, eller att de någon gång fått sitta i den när det är för varmt/kallt. Den kan vara någon tur där de tyckte att de fick sitta för länge. Eller någonting helt annat.

Min far har en 245:a. Min äldre hund hatar att åka i den bilen. Det beror troligen på att han fick skumpa omkring på en rundtur på skogsbilvägar när han var yngre. Min yngre hund älskar den bilen. Så fort han får syn på den springer han och lägger sig bakom den. De gånger han fått åka med den har han fått jaga efteråt, vilket gör att hans association till 245:an är synnerligen positiv. Det är inte alltid komforten som avgör om en bil gillas eller inte.

Jag tror inte att du vinner i princip någonting på att ändra på V70:n. Försök bara se till att hundarna har det så bra som möjligt.
Det är två olika typer av burar, den ena Jeppeburen och den andra Robust. Fullstora båda två för att passa perfekt till bakutrymmet, de är delade i mitten vilket de är vana vid. Jag har solfilm i båda. Javisst har jag panikbromsat i V70 det finns mycket vilt här. Men den yngsta hundens starka reaktion mot bilen kom inte efter det. Utan ca två månader efteråt om det skulle vara det. Ja, det skulle kunna vara något överljud som stör, men som ni säger, hur ska man kunna kolla det. Det är fyra hundar som inte gillat bilen, så det borde inte vara så att en är mer nervöst lagd än de andra och reagerar därför. Det är inte åksjuka. Jag har nu köpt en annan V70 bensinare som jag ska kolla om de hellre åker i. Vill inte gärna ha 855:an som första bil. Tack för att ni bryr er om mitt dilemma.
@VolvoGullan, Klart man hjälper om man kan :)

Skulle det gå bara för att att byta burarna bara för att se? Möjligen kan man ozonbehandla den om det är någon odör som det kan få bukt med

Tar man bort skatterna får man mer över[…]

Ser nu att det arga inlägget jag hittade vad […]

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]