Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasse_99
Ja kanske, men om jag jordar direkt på relät så går fläkten skitfint
Användarvisningsbild
av blefs
har du kolla så fläkten är ordentligt jordad?
av lasse_99
Nej ,men jag ska kolla upp det i morgon!
Användarvisningsbild
av M_M
Gör det!
Faktum är att väldigt stor del av el-relaterade problem i bilar har med jordningen att göra.
av lasse_99
Nu har jag jordat fläkten. Ingen skillnad... Snälla ,vad göra???
Användarvisningsbild
av Jocke S.
lasse_99 skrev:Har nu testat att bygla stiften. vid första försöket så hände inget med mätaren. Tog då ur kabeln till fläktens relä och då stack mätaren upp i topp!
Någon som har nya ideer???
Är fläkten kopplad till denna givare?
av lasse_99
Har inte elschemat hemma men någon slags förbindelse på nåt ställe borde dom ju ha eller? Svar ja om du frågar mej
Användarvisningsbild
av Jocke S.
lasse_99 skrev:Har inte elschemat hemma men någon slags förbindelse på nåt ställe borde dom ju ha eller? Svar ja om du frågar mej
Satt och kollade in kopplingschemat då det gäller elkylfläkten på en B230-motor.
Om jag skall (försöka) beskriva med ord hur det funkar...
Det sitter en termostat till kylfläkten som sluter vid en spec. temperatur. Skillnaden mellan detta och den som styr styrenheterna och den som styr tempmätaren i kupén, är att den till fläkten är direkt-slutande medan dom andra är som en "volymkontroll" som ger allt från svag till stark kontakt.
Denna termostat jordar (vid spec. temp.) kylarflkäktsreläts [punkt 85] som via [punkt 86] får (+)-spänning ifrån tändningslåsets [stift 15] och/eller säkring 23.
[punkt 30] på relät får spänning direkt från batteriet, som sluts med [punkt 87] vid den spec. tempen från termostaten.
[punkt 87] är förbunden med (+)-sidan på fläktmotorn.

Jag skulle börja med att dra en (tillfällig) kabel mellan + på batteriet och [punkt 87] på relät. Snurrar fläkten nu, så kan man utesluta den...
Flytta den tillfälliga kabeln till mellan jord-punkt och [punkt 85] på relät (med tändningsnyckeln på sista läget (innan startmotorn)) Snurrar fläkten nu, så kan man utesluta relät.
Sedan är det bara termostaten kvar. Eftersom jag inte vet vid vilken temperatur den skall sluta, så kan jag inte hjälpa dig att testa denna...men om dom andar testen visat positivt svar på fläkten så måste felet ligga i denna termostat.

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]

En ganska vanlig 245:as liv

En lång tid senare kommer bilderna frå[…]