Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Fixaren
Skrota kan man ju göra om bilen absolut inte går att kränga iväg för ett par tusen. En bil ska inte dödas anser jag. Men samtidigt så kanske man bör kunna se ifall det är normala reparationer eller bara konstgjord andning man håller på med.

Sen är det ju upp till hur mycket man kan fixa själv också. Måste man lämna in bilen varje gång nåt rostar av eller går sönder så lär väl skroten ligga närmre till hands än för en person som klarar av att laga själv.
Användarvisningsbild
av Caffis
Jo presis men jag förstår dom som inte kan eller har möjlighet att fixa själva, då blir en skit sak svindyr. Jag vet inte vad volvo debiterar per timme men jag vet en mäkesverkstad här i stan som tar ca 850i timmen bara att du kör in bilen i verkstaden.Så jag förstår att det åker en och annan på skroten. men visst allt har en gräns. även en volvo :cry:
Användarvisningsbild
av fribbe_740
det är fel att säga att man inte ska kosta på en bil som inte är värd så mkt. köp en nyare bil då? är betydligt billigare att gå och plocka lite på skroten till sin gamla bil än att investera i finare grejjer. och om man skrotar den och köper en ny bil för 3 lax så har man ju samma problem. helt onödigt. sen så kanske en del vill ha nyare bilare som itne krånglar så mkt, om det nu är så? hör historie på historie om hur folk köpt ny v50 och nån månad senare fått lämna in den för tiotusentals kronor. tror itne att det hände nån endaste fabriksny 240. nya bilar är mer komplicerade, och därmed finns det mer som kan, och kommer, krångla. gamla är genuinare. tror att dom flesta kan hålla med mej om att en 240 eller 740 i fint skick ofta är trogna slitvargar som bara går och går och går...
Användarvisningsbild
av ER
Till att början med skall alla orenade bilar bort oavsett drivmedel och det finns inget skäl att inte göra det heller numer med nya skritningspremien.
Att eftermontera rening är ingen hållbar utväg för framtiden utan enbart en sista och tillfällig nödlösning. Det är inte försvarbart att tillåta dessa förpesta i onödan när det finns renare och att föryngra bilparken en nödvändighet och vill/kan man inte göra det frivilligt av ena eller andra skälet så skall man i slutändan tvingas om fordonet är orenat.
Bilar med rening skall köras så länge det är försvarbart både ekonomiskt och miljömässigt.
Hobbybilar undantagna då dom inte används tillräckligt mycket för att ge någon effekt.
Användarvisningsbild
av Caffis
Skidåkaren-PillarKottar skrev:.
Det låter nästan som namnet på en roman... men kan man bedöma...

När rosten börjar komma

...när är det dags att sluta anlita plåtslagaren och byta upp sig?
.
Tusan det låter mera som en sräckroman i mina öron. :shock: :lol:

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]

Jag har haft ett fel på den aktiva stöt[…]

A-traktor av 2,4d?

Hoppas jag postar på rätt ställe! […]