AndS skrev:Vi behöver inte lösa det globala problemet, i Sverige kommer det att gå fortare både med batterier och infrastruktur för laddning.
Redan idag är det en marknad för att exportera begagnade bilar från Sverige.
Idag var det en artikel om ny batterifabrik i Sverige, Svenljunga, finns pågående planering för forskning i Västerås för Northvolt om återvinning och fabrik i Skellefteå.
Om det inte är Northvolt i Svenljunga, är ju trots allt nära Gbg Volvo, så ska även Northvolt bygga ytterligare en.
Redigerat: Var ett norskt företag https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... svenljunga
Nu sitter ju världen ihop. Brist på råvaruämnen, brist på produktionskapacitet, brist på standard, höga kostnader och så vidare.
Enda anledningen till att batteirbilar säljer så bra i vissa länder är kraftiga subventioner. Norge ligger definitivt i täten där. Subventionerna kan inte fortsätta hur länge som helst, vilket nu börjar visa sig i norge där man nu skippat fria parkeringar, åka i kollektivkörfält med mera. Sedan kommer det att bli kilometerskatt eller annan skatt på elen för laddningen. Sedan...
Ja, kraftiga subventioner för batteri och kraftiga pålagor för övriga bränslen. Inte hållbart i längden.
När vi köpte ny bil så räknade jag lite på det där. Trots subventioner så skulle det ta tio år ungefär att gå plus minus noll. Om batteriet håller, vilket det... kanske kan göra, beroende på hur man ser på det. Se de äldre Teslorna. Där har du förvisso hyfsad kapacitet kvar men laddhastigheten är ju löjlig. Sitta med max 40-50 kW på en långresa... Och så nya batterikemier som inte tål kyla. Även där kan vi nämna Tesla som exempel som med senaste varianterna kan vara nere på 20 kW i laddhastighet om batteriet är svalt (inte ens kallt egentligen!).
Och laddinfrastrukturen händer ju inte mycket med rent krasst. Långsamt, rörigt, sårbart.
Dra in en Gudrun igen och det blir ingen rolig resa (blir ingen resa).
Se i USA nu när alla tornados drog fram och ödelade hela städer - vilka bilar är det som funkar? De på flytande bränslen såklart.
Men som sagt, alla olika bränslen fyller sin funktion. Och poitiska nycker styr för dagen. Ena stunden var diesel jättefarligt. Sedan är bensin jättefarligt. Etanol är räddningen för alla. Sedan är etanol inte bra. Så kommer batterier. Sedan är det problem med infrastruktur och belastning av elnät. Sedan kommer höga elpriser. Sedan...
Lite kul för övrigt att det är dyrare att köra Tesla om du laddar när elpriset står i zenit mot vad det kostar oss med vår V90... Vem hade kunnat tro det för ett år sedan?
Med dagens lägsta elpriser så förlängs min kalkyl om tio år ännu mer...
Vad framtiden har att utvisa vet ingen med tanke på politiska nycker och annat oförutsägbart, men att vi skulle ha 100% batteribilar i sverige om 10 år lär inte hända.