Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1480221
Problemet är att tillgången på batterier är för låg i förhållande till efterfrågan. Plus att kostnaden är för hög, bland annat på grund av det förstnämnda.
av least
#1480235
Xanthopteryx skrev: ons 22 dec 2021, 07:21 Skall vi svänga ut lite här så, något jag vill ha är ett lagom batteri för att hantera typ 10 mils körning (vintertid alltså...) och så en dieseldriven generator (HVO-tankad helst) vars enda uppgift är att ladda batteriet och driva bilen på längre sträckor. En hjälpmotor helt enkelt. Dieselektrisk.
Den kommer gå att göra löjligt effektiv då den har EN uppgift: Att gå på otimalt varvtal med optimal belastning.

Inga tunga batterier att släpa på. Inga bekymmer med räckvidd. Bra redundans vid elavbrott och liknande. Kommer fungera till typ 90 procent av all körning för typ 90% av hela befolkningen.

Varför har man helst tappat denna utveckling hos tillverkarna?!
Batteribilar ÄR inte optimal lösning överallt och det kommer ta årtionden innan det faktiskt blir vardag. På hela jorden. Ja, vi är fler länder än bara sverige som har bilar. Vi måste ha alternativ och diversifiering, precis som nu. Alla kan inte släpa omkring på 100+kWh-batterier hela tiden och förlita sig på fungerande laddinfrastruktur överallt. Det kommer liksom inte hända på... evigheter. Vi pratar säkert ett halvt sekel här.
Finns dock ingen anledning att bygga en seriehybrid med en dieselmotor.
Bygg en enkel otto-motor med anpassad växellåda till ett varvtal.

Dock kommer det inte att hända, även BMW som hade en range extender i i3-bilen har lagt ner produktionen.
Hybriden kommer att bli en liten fotnot på vägen till fullt batteridrivna bilar.

Sedan kan man såklart hävda att bränslecellsbilar är en form av seriehybrider då man "bränner" vätgas, men det är en annan historia.
av Xanthopteryx
#1480260
Problemet med att direktdriva med motorn är att det inte blir bra då det alltid är en kompromiss. Även om varvtalet blir hyfsat konstant så är inte belastningen konstant.

Som jag nämnde så är inte världen redo på årtionden för att vara helt batteridriven. Kanske aldrig? Det får vi se, men det dröjer i varje fall redigt länge.
av AndS
#1480263
Vi behöver inte lösa det globala problemet, i Sverige kommer det att gå fortare både med batterier och infrastruktur för laddning.
Redan idag är det en marknad för att exportera begagnade bilar från Sverige.
Idag var det en artikel om ny batterifabrik i Sverige, Svenljunga, finns pågående planering för forskning i Västerås för Northvolt om återvinning och fabrik i Skellefteå.
Om det inte är Northvolt i Svenljunga, är ju trots allt nära Gbg Volvo, så ska även Northvolt bygga ytterligare en.

Redigerat: Var ett norskt företag https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... svenljunga
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1480266
Xanthopteryx skrev: ons 22 dec 2021, 17:15 Problemet med att direktdriva med motorn är att det inte blir bra då det alltid är en kompromiss. Även om varvtalet blir hyfsat konstant så är inte belastningen konstant.
Det flesta är ju inte direktdrivna motorer utan det finns en omväxling för att det ska fungera, en motor på en axel med en omväxling dvs ingen på varje hjul.
Men visst det finns nya ideer som ev. kan produktionsutvecklas.
https://www.nyteknik.se/premium/pannkak ... tt-7026136
av Xanthopteryx
#1480277
AndS skrev:
Xanthopteryx skrev: ons 22 dec 2021, 17:15 Problemet med att direktdriva med motorn är att det inte blir bra då det alltid är en kompromiss. Även om varvtalet blir hyfsat konstant så är inte belastningen konstant.
Det flesta är ju inte direktdrivna motorer utan det finns en omväxling för att det ska fungera, en motor på en axel med en omväxling dvs ingen på varje hjul.
Men visst det finns nya ideer som ev. kan produktionsutvecklas.
https://www.nyteknik.se/premium/pannkak ... tt-7026136
Tänkte på förbränningsmotor i detta fall - som någon sade att det finns lösningar för att driva med konstant varvtal (CVT).
av Xanthopteryx
#1480280
AndS skrev:Vi behöver inte lösa det globala problemet, i Sverige kommer det att gå fortare både med batterier och infrastruktur för laddning.
Redan idag är det en marknad för att exportera begagnade bilar från Sverige.
Idag var det en artikel om ny batterifabrik i Sverige, Svenljunga, finns pågående planering för forskning i Västerås för Northvolt om återvinning och fabrik i Skellefteå.
Om det inte är Northvolt i Svenljunga, är ju trots allt nära Gbg Volvo, så ska även Northvolt bygga ytterligare en.

Redigerat: Var ett norskt företag https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... svenljunga
Nu sitter ju världen ihop. Brist på råvaruämnen, brist på produktionskapacitet, brist på standard, höga kostnader och så vidare.
Enda anledningen till att batteirbilar säljer så bra i vissa länder är kraftiga subventioner. Norge ligger definitivt i täten där. Subventionerna kan inte fortsätta hur länge som helst, vilket nu börjar visa sig i norge där man nu skippat fria parkeringar, åka i kollektivkörfält med mera. Sedan kommer det att bli kilometerskatt eller annan skatt på elen för laddningen. Sedan...
Ja, kraftiga subventioner för batteri och kraftiga pålagor för övriga bränslen. Inte hållbart i längden.

När vi köpte ny bil så räknade jag lite på det där. Trots subventioner så skulle det ta tio år ungefär att gå plus minus noll. Om batteriet håller, vilket det... kanske kan göra, beroende på hur man ser på det. Se de äldre Teslorna. Där har du förvisso hyfsad kapacitet kvar men laddhastigheten är ju löjlig. Sitta med max 40-50 kW på en långresa... Och så nya batterikemier som inte tål kyla. Även där kan vi nämna Tesla som exempel som med senaste varianterna kan vara nere på 20 kW i laddhastighet om batteriet är svalt (inte ens kallt egentligen!).
Och laddinfrastrukturen händer ju inte mycket med rent krasst. Långsamt, rörigt, sårbart.
Dra in en Gudrun igen och det blir ingen rolig resa (blir ingen resa).
Se i USA nu när alla tornados drog fram och ödelade hela städer - vilka bilar är det som funkar? De på flytande bränslen såklart.

Men som sagt, alla olika bränslen fyller sin funktion. Och poitiska nycker styr för dagen. Ena stunden var diesel jättefarligt. Sedan är bensin jättefarligt. Etanol är räddningen för alla. Sedan är etanol inte bra. Så kommer batterier. Sedan är det problem med infrastruktur och belastning av elnät. Sedan kommer höga elpriser. Sedan...
Lite kul för övrigt att det är dyrare att köra Tesla om du laddar när elpriset står i zenit mot vad det kostar oss med vår V90... Vem hade kunnat tro det för ett år sedan?
Med dagens lägsta elpriser så förlängs min kalkyl om tio år ännu mer...

Vad framtiden har att utvisa vet ingen med tanke på politiska nycker och annat oförutsägbart, men att vi skulle ha 100% batteribilar i sverige om 10 år lär inte hända.
av AndS
#1480304
Var lite "krösamaja" i det inlägget ;-)
Inte 100% år 2030 men säkert flera än 80%, bara det är en stor förändring.
Jag tittade på V90 hybriden för fem år sedan men passade inte då i förutsättningar, men idag skulle jag kunna gå på en elbil om jag tar mig 30 mil/laddning och att den kan dra 1500 kg släp i max 15 mil, gäller i södra Sverige.
av Lockis
#1480358
Xanthopteryx skrev: ons 22 dec 2021, 07:21 Skall vi svänga ut lite här så, något jag vill ha är ett lagom batteri för att hantera typ 10 mils körning (vintertid alltså...) och så en dieseldriven generator (HVO-tankad helst) vars enda uppgift är att ladda batteriet och driva bilen på längre sträckor. En hjälpmotor helt enkelt. Dieselektrisk.
Den kommer gå att göra löjligt effektiv då den har EN uppgift: Att gå på otimalt varvtal med optimal belastning.

Inga tunga batterier att släpa på. Inga bekymmer med räckvidd. Bra redundans vid elavbrott och liknande. Kommer fungera till typ 90 procent av all körning för typ 90% av hela befolkningen.

Varför har man helst tappat denna utveckling hos tillverkarna?!
Batteribilar ÄR inte optimal lösning överallt och det kommer ta årtionden innan det faktiskt blir vardag. På hela jorden. Ja, vi är fler länder än bara sverige som har bilar. Vi måste ha alternativ och diversifiering, precis som nu. Alla kan inte släpa omkring på 100+kWh-batterier hela tiden och förlita sig på fungerande laddinfrastruktur överallt. Det kommer liksom inte hända på... evigheter. Vi pratar säkert ett halvt sekel här.
Det är väl väldigt ineffektivt att enbart ladda batterier till en elbil med en diesel motor? Så förmodligen därför man inte gjort det denna vägen.
Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

740 som krånglar

Det är ju årsmodell 1990 men lampan t&a[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]