Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1473190
Så var min tanke med att den stryps, fast då till vilken nytta tänker jag? Kollar du speccen så står det att det skall finnas kompressor till T6an. Ringde faktiskt volvocars för att få svar på frågan. De kunde inte svara på frågan :-D . var väl väntat iofs :-) Kollar men sedan på bygg volvo, så är max motoreffekt 186kw(253hk) och där är vridmomentet sammanslaget med elmotorn till 659nm på t6an, kollar man sen på T8an där stämmer varje siffra max motoreffekt 355kw (455hk)och vrid 709nm. nä volvo vet ja inte vad de sysslar med.
2021-11-08 (1).png
2021-11-08 (1).png (66.72 KiB) Visad 1696 gånger
2021-11-08 (2).png
2021-11-08 (2).png (66.31 KiB) Visad 1696 gånger
#1473584
Zanders skrev: tor 11 nov 2021, 14:53 Spännande att de plockar bort kompressorn på både recharge och vanliga T6. Antar att de fyller det hålet som kompressorn gjorde med den lilla elmotorn (ISG) då?
Att man plockar bort kompressorn och bara har turbon kvar till bensinmotorn men ökar hk på elmotorn till 145 hk gör nog att en XC60 T8 med sina totalt 455 hk pinnar på rätt bra. Jag tycker min V90 T6 Recharge 2022 med sina 340 hk varav bara 87 hk på elmotorn har hyfsat bra acceleration (toppfarten är ju begränsad till 180 km/h så för den skull behövs ju inga 340 hk).
Man undrar lite vilka som kommer köpa en XC60 T8 Recharge som i videon med 455 hk. Barnfamiljer? Volvoentusiaster kanske? Eller de som helt enkelt är vana vid många hk sen tidigare och tycker det passar dem? Fast å andra sidan en XC60 är rätt hög (och tung) och skadar kanske inte med lite extra hk då. Hörde i videon att en XC60 T8 kan sänka ner sig lite när den har luftfjädring så den får lite lägre profil och därmed lägre luftmotstånd under körning. Rätt coolt.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1473676
Jag har en V60 T6 TE idag och har beställt en V60 T8 och att man kan fylla kompressorns saknad med den bakre elmotorn på recharge är ju kanske inte så otippat men, det är mer spännande om ISG orkar fylla tillräckligt på vanliga T6 eftersom kompressorn är borta där med. Stor turbo för att få upp effekten leder ju också till ganska rejält turbolagg utan elektrifiering på antingen turbin, ISG eller axel.
#1473707
Zanders,
Om man skall tro testföraren i videon med XC60 T8, den kommande, så verkar testföaren mycket nöjd med den snabba och mjuka accelerationen. Borde bli samma på kommande V60 T8, fast kanske än bättre accelleration eftersom det är en mindre och lättare bil än XC60. Den där enpedals-körningen de pratar om i videon låter spännande, fast jag är inte säker på jag fattar fullt ut vad den gör. Men det blir väl helt enkelt lättare köra och använda broms mindre. Det kan ju vara bra, bara inte bromsarna rostar ihop. :-D
/Bo
#1473776
Fick till slut svar från volvo, när jag läst det tog jag mig en funderare var ja in på ica och ställde frågan? :-D "Batterimotorn" står för resten hehe, de vet själva inte alltså vad den har för effekt, elmotorn alltså. Elmotorn ska ju v ligga på 145hk därför ville jag veta hur det lirar, kompetens och kunnande är vad jag djupt börjar sakna tyvärr.
Saxat:

Jag ber om ursäkt för att återkopplingen har dröjt.
Jag har undersökt din fråga angående totala antalet hästkrafter djupare och den informationen jag får från alla håll är att totalen för T6:an ska vara 350 hk och inget annat, där förbränningsmotorn står för 253 hk och batterimotorn för resten.
131326052_10160207847457871_476588322984215887_n.jpg
131326052_10160207847457871_476588322984215887_n.jpg (81.01 KiB) Visad 1365 gånger
#1473795
Att elmotorn på bakaxeln gått från 87 hk till 145 hk dvs. 67% mer hk måste märkas vid acceleration. En elmotor är ju ruggigt effektiv, stark och ger jämt och fin kraft hela vägen till maxeffekt. Acceleration 0-100 km/h XC60, V60 och V90 som T6 och T8 i Recharge: (T6 350 hk totalt, T8 455 hk totalt):
XC60:
T6 5,7 sek
T8 4,9 sek
V60:
T6 5,4 sek
T8 4,6 sek
V90:
T6 5,5 sek
T8 4,8 sek

Är ju ingen jätteskillnad i accelleration mellan bilarna i T6 resp T8 utförande.

/Bo
#1473961
W.A.P.E. skrev: lör 13 nov 2021, 17:26 Är den mekaniska kompressorn ersatt med en elektrisk?
Inte som jag fattat det. Men Green Car Report skrev så här när de testa nya XC60 T8 Recharge nyligen:

”While the gas engine isn’t more powerful, it’s been retuned with a new power curve to deliver more thrust at lower speeds.”

/Bo
B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Dina frågor kan du också pröva […]