Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev:Typar man om till ombyggt fordon spelar inte årsmodellen någon roll. Då kan man få igenom en ändrad motor. Kräver ett bromspapper med godkända värden och så får man betala en avgift.
Det spelar roll så till vida att du inte får ändra motorn mer än vad som krävs för att få den att passa. Du får inte turbokonvertera en ikke-turbo motor t ex.
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
.

Det går endast att modifiera en motor om man samtidigt E85-konverterar.
Så, det här var en tråd som inte föll i glömska men jag har verkligen haft fullt upp med.. Ja, livet. Så det ser ju ljust ut med projektet! ;) Skämt åsido. All input här har jag verkligen tagit till mig och landar i att jag helt enkelt, när jag väl fått tag i ett chassi, får kontakta SFRO och förklara vad jag vill uppnå. Så får man försöka trolla med knäna därefter. Jag gör massvis av research dagligen men främst gällande bygget i sig då jag är helt novis i läget. Skruvglad och inte född i farstun, så vi får se hur många livlinor jag behöver ringa in.

Jag har faktiskt hittat objekt som är klart intressanta, det är bara plånboken som bromsar det hela i dagsläget. Siktar på att kunna hämta hem något till nästa sommar och med all info här (och även efter att ha scannat framförallt Englands marknad) så är prisbilderna relativt lika. Det är iallafall inte så stor skillnad att man sparar en summa som gör det värt allt stök med att importera själv.

Det är också klart intressant att försöka registrera bilen sen med kompressorn på. Dock lär jag behöva se över matten lite som jag sedan får stämma av med SFRO. Jag vill som sagt ha en fullt gatlaglig bil med ursprunget och identiteten kvar, men med en twist. Ett såkallat "blasphemy"-bygge. Det kommer bli muskelservo, manuell AC och annat. Det rullar en annan bil i stan med samma motorsetup (inkl kompressor) som till stor del är inspiration till motorvalet, så jag hoppas verkligen kunna få det i lås.
Lucif3r skrev:Skruvglad, tummen en liten bit utanför mitt i handen, och envishet som en åsna är allt som krävs för ett lyckat bygge :-D

Hoppas du slänger upp en garage-tråd när något händer :-)
Det lovar jag att det gör! :)
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]