av Lucif3r - mån 24 aug 2020, 11:33
- mån 24 aug 2020, 11:33
#1397972
Det går endast att modifiera en motor om man samtidigt E85-konverterar.
Marlboroman skrev:Typar man om till ombyggt fordon spelar inte årsmodellen någon roll. Då kan man få igenom en ändrad motor. Kräver ett bromspapper med godkända värden och så får man betala en avgift.Det spelar roll så till vida att du inte får ändra motorn mer än vad som krävs för att få den att passa. Du får inte turbokonvertera en ikke-turbo motor t ex.
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON.
Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.
Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Det går endast att modifiera en motor om man samtidigt E85-konverterar.