Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett annat sätt att göra livet med gammal bil enklare är att ha som rutin att lägga några droppar olja på alla bromsslang/rör-kopplingar plus luftnipplarna i samband med att man skiftar mellan sommar och vinterhjul. Förr eller senare behöver man byta någon bromskomponent och det blir så mycket enklare om inte alltihop är fastrostat.. Jag har gjort så men missat bromsslangarna över bakaxeln, det straffade sig :-D
Erik Å skrev: mån 06 jan 2020, 19:57 Här är en diskussion om rosthärdar på 850 / V70 classic, förstås inte helt applicerbart på V70N ;-) viewtopic.php?f=16&t=151246
Det finns förstås tips om V70N på nätet också, googlade på V70N rust https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=76323

Apropå olja, Biltemas helsyntet 5W40 är riktigt bra, inte ett spår av någon "sludge" efter 2000 mil.. Ser nästan ut som ny :-)
Det är inte helt fel att skölja igenom motorn (med pluggen isatt) med en halvliter lågprisolja efter att man har tömt den, det står kvar en hel del smutsig olja någonstans (kanske uppe i toppen..?). När man dumpar sköljoljan så tar den med sig det mesta av smutsen.
Urtrampninglagret har Volvo tyvärr inhandlat på Toys R Us eller något liknande ställe, jag har börjat smörja det årligen utifrån med oljekanna/slang/utspätt fett för att förlänga livslängden. Jag lovar, ingen annan än jag håller på med sånt! :-D
Det är precis tvärtom. Det att Biltema olja är ren är inte bra. Den ska vara brunfärgad efter ett tag då den ska absorbera slitagepartiklar. På Mekonomen får man köpa premiumolja med rabatt för hundring dyrare än på Biltema. Jag skulle aldrig spara pengar på motorolja.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]