
Moderator: Moderatorer
Erik Å skrev: ↑mån 06 jan 2020, 19:57 Här är en diskussion om rosthärdar på 850 / V70 classic, förstås inte helt applicerbart på V70NDet är precis tvärtom. Det att Biltema olja är ren är inte bra. Den ska vara brunfärgad efter ett tag då den ska absorbera slitagepartiklar. På Mekonomen får man köpa premiumolja med rabatt för hundring dyrare än på Biltema. Jag skulle aldrig spara pengar på motorolja.viewtopic.php?f=16&t=151246
Det finns förstås tips om V70N på nätet också, googlade på V70N rust https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=76323
Apropå olja, Biltemas helsyntet 5W40 är riktigt bra, inte ett spår av någon "sludge" efter 2000 mil.. Ser nästan ut som ny
Det är inte helt fel att skölja igenom motorn (med pluggen isatt) med en halvliter lågprisolja efter att man har tömt den, det står kvar en hel del smutsig olja någonstans (kanske uppe i toppen..?). När man dumpar sköljoljan så tar den med sig det mesta av smutsen.
Urtrampninglagret har Volvo tyvärr inhandlat på Toys R Us eller något liknande ställe, jag har börjat smörja det årligen utifrån med oljekanna/slang/utspätt fett för att förlänga livslängden. Jag lovar, ingen annan än jag håller på med sånt!![]()
Freddy100 skrev: ↑tis 07 jan 2020, 21:45 Det är precis tvärtom...Jag tror du skulle gilla att läsa den här tråden