Min kära far inhandlade en S90 D4 inscription, det är visserligen en sedan med lägre markfrigång och FWD men samma drivlina som den du har.
Jag fick förmånen att köra den en vecka i somras då familjen var utomlands. Jag lyckades köra två turer 0,36 l/mil men landade för det mesta på 0,39-0,4 l/milen indikerad förbrukning. Att tillägga var det sommar, tom bil och varje sektor var ca 8 mil landsväg/motorväg. På motorväg höll jag en hastighet på 90km/h indikerad hastighet. Jag tankade i fullt och körde tills färddator visade 50km kvar, då hade jag kommit 1340 km.
Pappa brukar snitta 0,46 och mamma 0,55. Men jag har också fått den att dra 1 liter/milen, allt beror på vilken körstil och teknik som tillämpas. En såpass tung bil kräver god planering, att man utnyttjar bilens inertia. Jag delar absolut din upplevelse av hur bilen svarar vid gaspådrag. SundanceKid formulerar det ju klockrent.
Tycker du ska göra polestaroptimeringen. Men om du trots detta inte blir nöjd så har du en Fantastisk komfortabel och säker bil som kommer ge dig och dina passagerare många mils god åkkomfort