Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Utifrån mina körförhållanden en jämförelse och enbart färddator. Ingen uppföljning utan bara uppskattning utifrån vad färddator visar.
Gamla V70 5 cyl 205Hk Polestar vanligt snitt hamnade mellan 0,6-0,75/mil beroende av körning/årstid.
Nuvarande V90 CC D4 190 Hk blir istället 0,55-0,7/mil under ungefär samma förhållande.
Så för mig är det omvända förhållanden.
Ja det är så jag tycker det borde vara, hade förväntat mig en förbrukning strax under XC70. Framförallt med mindre motor och effektivare växellåda.
Men jag har som sagt lite för tung högerfot och funderar på om det är så att en mindre motor som behöver gasas mer än en starkare motor blir ineffektiv istället (jag gasar tyvärr ganska mycket).
CaptainOats skrev:Det finns ett ieriterande lagg när man ska in i rondeller osv. Turbolagg antar jag.

Sen drar bilen mindre efter ett par tusen mil när den är inkörd. Så var det för mig iaf.
Har testat lite mer efter att ha sett några svar i tråden. I dag hem från jobbet så körde jag i manuellt läge på växellådan (vilket är jobbigt och inget jag vill göra normalt). Då försvann lagget när man t.ex. ska in i en rondell helt och hållet, bilen svarade direkt på gaspådrag. Alltså beror allt på växellådan, så fort man gasar lite så växlar den ner vilket tar tid och skapar detta lagg. Den gamla D5an med 6vxl geartronic gjorde inte så, den drog iväg på momentomvandlaren och väntade inte på "rätt" växel. Detta lagg när jag måste vänta på att lådan växlar vid minsta pådrag stör mig enormt :mad: och det gäller troligtvis alla motorer utom T8 kanske.
LazerHawke skrev:Väger dessa bilar lika mycket?? Om vikten skiljer är det inte så konstigt
Den nya väger 31kg mer.
Petke skrev: tor 19 dec 2019, 19:09
CaptainOats skrev:Det finns ett ieriterande lagg när man ska in i rondeller osv. Turbolagg antar jag.

Sen drar bilen mindre efter ett par tusen mil när den är inkörd. Så var det för mig iaf.
Har testat lite mer efter att ha sett några svar i tråden. I dag hem från jobbet så körde jag i manuellt läge på växellådan (vilket är jobbigt och inget jag vill göra normalt). Då försvann lagget när man t.ex. ska in i en rondell helt och hållet, bilen svarade direkt på gaspådrag. Alltså beror allt på växellådan, så fort man gasar lite så växlar den ner vilket tar tid och skapar detta lagg. Den gamla D5an med 6vxl geartronic gjorde inte så, den drog iväg på momentomvandlaren och väntade inte på "rätt" växel. Detta lagg när jag måste vänta på att lådan växlar vid minsta pådrag stör mig enormt :mad: och det gäller troligtvis alla motorer utom T8 kanske.
Upplevde exakt så jag med, blev enormt mycket bättre med Polestar optimeringen, gällde en D4 awd
Min kära far inhandlade en S90 D4 inscription, det är visserligen en sedan med lägre markfrigång och FWD men samma drivlina som den du har.

Jag fick förmånen att köra den en vecka i somras då familjen var utomlands. Jag lyckades köra två turer 0,36 l/mil men landade för det mesta på 0,39-0,4 l/milen indikerad förbrukning. Att tillägga var det sommar, tom bil och varje sektor var ca 8 mil landsväg/motorväg. På motorväg höll jag en hastighet på 90km/h indikerad hastighet. Jag tankade i fullt och körde tills färddator visade 50km kvar, då hade jag kommit 1340 km.

Pappa brukar snitta 0,46 och mamma 0,55. Men jag har också fått den att dra 1 liter/milen, allt beror på vilken körstil och teknik som tillämpas. En såpass tung bil kräver god planering, att man utnyttjar bilens inertia. Jag delar absolut din upplevelse av hur bilen svarar vid gaspådrag. SundanceKid formulerar det ju klockrent.

Tycker du ska göra polestaroptimeringen. Men om du trots detta inte blir nöjd så har du en Fantastisk komfortabel och säker bil som kommer ge dig och dina passagerare många mils god åkkomfort :-)
Nordwheels skrev:Min kära far inhandlade en S90 D4 inscription, det är visserligen en sedan med lägre markfrigång och FWD men samma drivlina som den du har.

Jag fick förmånen att köra den en vecka i somras då familjen var utomlands. Jag lyckades köra två turer 0,36 l/mil men landade för det mesta på 0,39-0,4 l/milen indikerad förbrukning. Att tillägga var det sommar, tom bil och varje sektor var ca 8 mil landsväg/motorväg. På motorväg höll jag en hastighet på 90km/h indikerad hastighet. Jag tankade i fullt och körde tills färddator visade 50km kvar, då hade jag kommit 1340 km.

Pappa brukar snitta 0,46 och mamma 0,55. Men jag har också fått den att dra 1 liter/milen, allt beror på vilken körstil och teknik som tillämpas. En såpass tung bil kräver god planering, att man utnyttjar bilens inertia. Jag delar absolut din upplevelse av hur bilen svarar vid gaspådrag. SundanceKid formulerar det ju klockrent.

Tycker du ska göra polestaroptimeringen. Men om du trots detta inte blir nöjd så har du en Fantastisk komfortabel och säker bil som kommer ge dig och dina passagerare många mils god åkkomfort :-)
Ja, jag har nu insett att jag kör som en idiot :-(
Idag nollade jag trippmätaren, satte drivemode i ECO och låg o körde i högerfilen hela vägen till jobbet.
Resultatet: 0,56L/mil
Alltså beror allt på körstil, så det är mitt eget fel att den drar mycket :-) Dock tycker jag det är konstigt att en XC70 D5 Polestar med 5cyl 2,4 drar mindre när man kör som jag gör. Bilarna väger ju lika mycket!
Jag ska lägga in Polestar efter julhelgerna och återkomma, misstänker att det kanske kan få ner förbrukningen när man kör som jag (fast den kommer säkert öka).
Jag tycker det är Mycket positivt att du är Medveten om att din körstil är av det mer gasglada hållet.
Nästa steg är att träna på att lugna ner körstilen vilket kommer leda till många sparade tusenlappar, troligen ett lugnare inre och dessutom säkrare för dig själv och din omgivning.
Man vinner faktiskt inte så mycket på att hetsköra, mer än att man troligen blir mer stressad.

Glid fram, du åker ju faktiskt med lite klass nu i den nya bilen, på med härlig musik eller bra podd och bara njut av roheten och egentiden!
Xanthopteryx skrev:Jag tycker det är Mycket positivt att du är Medveten om att din körstil är av det mer gasglada hållet.
Nästa steg är att träna på att lugna ner körstilen vilket kommer leda till många sparade tusenlappar, troligen ett lugnare inre och dessutom säkrare för dig själv och din omgivning.
Man vinner faktiskt inte så mycket på att hetsköra, mer än att man troligen blir mer stressad.

Glid fram, du åker ju faktiskt med lite klass nu i den nya bilen, på med härlig musik eller bra podd och bara njut av roheten och egentiden!
Jo jag vet, du har helt rätt. Jag blir stressad i morgontrafiken, det stressar mig med alla dessa köer och alla väggbyggen i Göteborg. Istället kör jag som en idiot kors o tvärs för att undvika detta. Det är ju svårt att "lära en gammal hund att sitta", men jag byter jobb i januari till den kö fria sidan av stan.. Så det blir nog bättre.

Men jag har fortfarande svårt att acceptera att utav två likvärdiga bilar så är det den med den modernaste drivlinan som drar mest bränsle vid ett visst körsätt... XC70in skulle jag inte ens kunnat få den bränsleförbrukningen på om jag ansträngde mig.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]