Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
vilhelm85 skrev: mån 29 jul 2019, 10:53 MickeM. Tack. Vad innebär detta? Har du exempel?
(OSÄKRAT, eller för dåliga anslutningar för elförbrukningen)

1. Menar du utan säkring?
2. Vad är en dålig anslutning för elförbrukning?
Äsch, jag skrev visst ett väldigt onödigt krångligt svar.
Nej, Jag var inte full, även om det nästan ser så ut. Jag hade tråkigt och var törstig på badstranden när ungarna badade.
Jag blir trögtänkt då.
(Och "ungarna" är stora nog att man kan kolla mobilen emellanåt medan dom badar)

1. Ja, utan säkring. (Det du kopplat i är redan avsäkrat. Ej relevant för dig)

2. Tex alldeles för klen kabel mot förbrukningen i ampere. (Inte heller relevant för det du har gjort)

Övrigt "trams" var vad man går göra utan formell el-behörighet, (men med nödvändig kännedom) i hemmet. (I grova drag)
Helt jäkla offtopic. Strunta i det.
Beklagar igen.
av Jonas_latt
Funkar det så funkar det.
Vilka 18 åringar har inte skarvar kablar med eller utan sockerbit. Vissa snurrar ihop kablarna bara och tejpar lite. .

Känner du dig osäker så gör om annars kör. Vad kan hända? Stereon börjar Glappa.? Då vet du varför. Lossna och träffar jord? Ja då går något kanske sänder eller så skjuter du säkringen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
kebabpizza skrev: mån 29 jul 2019, 08:20 Skruvanslutningen i en sockerbit är inte gjord för att tåla vibrationer och kommer att lossna med åren.
Det finns god chans att den överlever bilen, förutsatt att sladdarna är upphängda så att de inte nöts (böjs) av där de går in i sockerbiten pga vibrationer. Sen finns det sockerbitar med och utan ledarskydd; det är en liten plåtplatta som skyddar ledarna under skruvarna. Har man klena ledare så är det lämpligt att använda plint med ledarskydd så att inte trådarna klipps av.. Jag ser inget jätteproblem med att använda sockerbitar inne i kupen men jag skulle inte använda dem i motorrummet. När jag tänker efter så kopplade jag in stereon med en lång sockerbit när bilen var ny för över 20 år sen... Fungerar perfekt än i dag :-D
OBS man får aldrig förtenna trådändarna innan man lägger dem i en skruvplint pga ett fenomen som kallas krypning; tennet trycks ihop med tiden och det blir dålig kontakt. Är det nätspänning kan det bli ljusbåge och brand
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]