Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vilhelm85
Hej.

Kopplade in bluetooth till stereon igår i v70n 05. Klippte av röd kabel från befintlig stereo som plus och brun som ground och skarvade i en sockerbit till bluetoothprylen.

Fråga 1: Allt verkar fungera men vill gärna höra från någon mer kunnig att det var rätt färg på kablarna jag tog?

Blev förvånad hur tjocka dessa kablarna var till stereon så fick tvinga in det i normalstor sockerbit innan jag lindade in det i eltejp.
Fråga 2: finns det risker med att ha tvingat in det eller bör jag byta mot större sockerbit? Allt verkar sitta fast vid lätt drag.

Fråga 3: Mitt uppe i arbetet dök frågan upp. Får man skarva kablar och göra sådana bilelkopplingar utan att vara elektriker?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
1. Vet ej
2. Gör om gör rätt, sockerbitar använder man kanske i hemmet i nödfall, i fordon skarvar man m.h.a. pressade kabelskor eller skarvhylsor och rätt verktyg.
3. Bilelektriker eller vad? Spelar ingen roll egentligen, lagen förbjuder dig inte i alla fall, men använder man sockerbitar bör man nog inte hålla på med bil-el.
av vilhelm85
Hej.

Tack för svar.

Varför använder man inte sockerbitar? Vad är risken? Allt fungerar ju.

Kan tillägga också att kag mätte upp röd och brun kabel innan jag klippte med multimeter och de gav ca 10.5 V så borde vara rätt färg om man inte kan få ground i någon av de andra kablarna felaktigt.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Skruvanslutningen i en sockerbit är inte gjord för att tåla vibrationer och kommer att lossna med åren.
av KalleJ
Jadu vad vill du att vi ska säga? Det funkar så du har antagligen kopplat rätt. Krympslang och gas-löd hade jag använt.
Finns sånhär https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... lsrc=aw.dsdu värmer upp med värmepistol annars

Dok din bil så du gör hur du vill, inte livsfarligt sålänge du inte börjar pilla på kabelhärvan till motorn eller något viktigt.
av MickeM
Det är bara högspänning som kräver behörighet för NYINSTALATION.
Byta befintliga uttag, samt el inkopplad via eluttag räknas inte in, MEN man har ansvaret för att göra rätt.
Så man kan dömas om någon skadas om man BEVISLIGEN gjort något fel.

Bilen som är 12v likström räknas inte dit.
Du kan i värsta fall orsaka en brand med sådan el.
(OSÄKRAT, eller för dåliga anslutningar för elförbrukningen)
Elchock är omöjligt.
Det du gjort nu, är oerhört svårt att misslyckas med i omfattningen att vara farligt.

Sockerbit inne under instrumentbrädan är inte hela världen. Ute i motorrummet är en annan femma.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
MickeM skrev:Det är bara högspänning som kräver behörighet för NYINSTALATION.
Byta befintliga uttag, samt el inkopplad via eluttag räknas inte in, MEN man har ansvaret för att göra rätt.
Så man kan dömas om någon skadas om man BEVISLIGEN gjort något fel.
Nu är vi rejält off, men jag antar att du menar en starkströmsanläggning av den typ som de flesta har i sitt hem?
I så fall har du nästan rätt, men det får vi nog ta i en annan tråd i så fall.
av vilhelm85
MickeM. Tack. Vad innebär detta? Har du exempel?
(OSÄKRAT, eller för dåliga anslutningar för elförbrukningen)

1. Menar du utan säkring?
2. Vad är en dålig anslutning för elförbrukning?
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]