NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag satte en större mutter ovanför spindeledsmuttern som jag lossade tills den större muttern tog emot. Sen klappade jag till rejält med en hammare på sidan om spindelledens kona, drog lite till och klappade på en gång till, sen släppte den.

Omvänt vid montage, för att konan inte skall snurra vid åtdragning brukar jag ha in lite sandkorn på konan och i spindeln och klappa på med en gummiklubba underifrån, sen sitter den i regel.
Orfeous skrev:Mekonomen har också en. Finns även bra gafflar.
Varför fungerar inte feltemas?
Beror ju lite på om man har 18 eller 21mm konan
Vet inte vilken kona jag har så jag kan inte säga om det funkar på den andra storleken. Biltemas (kan vara Mekonomens jag har , kommer inte ihåg var jag köpte den! Men ser likadan ut) svarta är iaf "klon" som skall trycka ned konan för stor så den går inte att få in mellan konans övre del och spindeln. Möjligt man kan slipa ned "klon", jag körde metoden beskriven i tidigare inlägg. Den andra är ju självklart skruven för lång.
På S40N 05-06 så är det 18mm Kona på chassinummer upp till -209290 sen efter det är det 21mm.

Har man 21mm så passar inte feltemas avdragare. Öppningen är inte tillräcklig där. Inte heller Mekonomens. Den här 18mm öppning.
Jag har ju inte själv provat så jag ska inte uttala mig. Men en del skippar avdragaren. Lossar muttern litegrann och bankar ovanpå muttern med en klubba. När det är löst så är det en del som bankar på sidan godset och bänder loss armen med kofot eller en såndär lång brytmejsel vad de nu kallas.

JallooZ, vad har du för årsmodell och chassinummer? Har du 18mm eller 21mm?
När planerat du att försöka byta? Gör du det själv eller får du moraliskt stöd av kompis/partner? Gör du det på en frihjulslyft eller i garage/På parkering?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]