Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eccy243
Siros_740GLT skrev:Utan att ha mätt på bultarna så skulle jag gissa på m8 - m10 X 25 ungefär. //Siros
Arne skrev:Skruvarna som följer med är de som håller skivan på plats mot navet, en skruv till vardera skiva. De har inget med oken att göra.
Okej, vi säger såhär då. Vad är det för gänga på styrskruven till bromsskivan? Är de M5 eller kanske M6? Definitivt inte M8-M10.

Jag vet att det är skruvarna till bromsoket man får med när man köper en bromsskiva på Volvo. Dessa skruvar får man med därför att de måste lossas när man byter skivan. På gängorna på dessa skruvar finns ett rött färgfält. Detta är gänglåsning, och den förbrukas när man drar loss skruven. Därför får man med nya bultar.
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
eccy243

Du har rätt, det är grövre bultar med rödmarkering som fäster oket.

Arne, du syftar säkert på styrstiften, de är m6 och fäster skivan mot navet. Dessa fick jag dock inte med när jag köpte skivorna
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
Hej har en till fråga angående bromok.

Idag jobbar de flesta firmor med utbytes system. Dvs man lämnar in sina gamla ok för att kunna köpa nya (utbytes) ok.

Mitt problem är att jag måste köra bilen till en gds-hall där jag tänker utföra jobbet.

Det blir lite svårt att köra bilen utan bromsok,

Går det att köpa utbytesok på en fredag och komma tillbaks med sina gamla på måndag? hur ska man göra?
Användarvisningsbild
av lilleman
hej man brukar få betala pant för de gamla som man får tillbaks när man lämnar in dem gamla mvh/roger :)

Är väldigt vanligt med fel på […]

Fick felkod B1D2211 på min v70 2016. Kikade[…]

Beställt skivor, belägg och lite annat f[…]

Det får bli detta, om något blir tok f[…]