NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
BildDetta har man ändrat på i F-motorerna och det är uppgifter från VIDA som jag har fått från Volvo.
Changes.PNG
Add description
Changes.PNG (16.33 KiB) Visad 211 gånger
Som man kan se, det mesta handlar om kringutrustning. Och uppgifterna berör en 1.8F-motor. 2.0F har lite större cylinderborrning. Där är väl enda skillnaden i det fallet.
av AutoFredrik
fjohan82 skrev: https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 2-12527979
Denna har jag spanat in tidigare, dock verkar bilfirman finnas med på ARNs svarta lista med två händelser under 2018. Kanske inte är så farligt, men undviker helst. Det fanns dock en svart V50 2.0 Classic till salu på bilfirma i Malmö. Samma pris och 7500mil, men det verkar ha blivit såld nu i mellandagarna.

Rådlös skrev:BildDetta har man ändrat på i F-motorerna och det är uppgifter från VIDA som jag har fått från Volvo.
Changes.PNG
Som man kan se, det mesta handlar om kringutrustning. Och uppgifterna berör en 1.8F-motor. 2.0F har lite större cylinderborrning. Där är väl enda skillnaden i det fallet.
Mycket bra info från din sida Rådlös, tack för detta!

Rådlös skrev: Och jag måste korrigera dig när du säger att det är service var 1000 mil. Service är var 2000 mil! Däremellan är det olje- och filterbyte var 1000 mil. Vid servicen var 2000 mil går man igenom fastställda punkter efter ett serviceschema plus att man byter olja och filter. Däremellan kommer olje-och filterbytet. Då görs inget annat på bilen (om man inte ber om det). Därför är det fel att kalla detta service.
Perfekt, det var egentligen något sånt jag menade, får skylla på förkylningen! :-D
Finns det stämpel på dessa olje- och filterbyten även i serviceboken, eller ska man förlita sig på att förra ägaren har sparat kvitton?

Känns som att jag måste iväg och provköra någon 2.0/2.0F, tyvärr dräller det inte av dem på nätet. För samma pengar kan man få en V70II, men då en väldigt tidig. Ska fundera vidare på om det är ett alternativ eller ej med allt som det innebär att gå upp i storlek, skatt osv...
av Rådlös
Ja! Du får stämpel. Sedan kan man ju skaffa sig en pärm och spara fakturorna också om man vill vara noga. Jag tror att det kan vara lite imponerande vid en försäljning t.ex att kunna säga: "Kolla här. Här finns papper på allt!" I alla fall om man säljer privat. Bilhandlare går mer på tabeller och statistik och bryr sig mindre om vad man säger när man vill byta in sin bil. Dom har liksom sin bedömning redan klar i huvudet så fort dom ser bilen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
2.0 utan F är extremt ovanliga. Något man ser någon gång per år.
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]