NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen!
Tänkte nu beställa nya skivor runt om och kollade vad jag köpte sist för att vara säker på att jag får rätt skivor. Dock blev jag lite nojig nu när @kvillebäck och @VallaWivan skrev det ovan. Kanske får byta länkarmsbussningar då också :-o

Men vad tror ni om detta ang skivor:

FRAM: https://www.bildelaronline24.se/brembo/8714373 -(är lite orolig om den passar då centreringsdiameter är på 63.6 mm eftersom den jag köpte sist var 63.5 mm)

BAK: Här vet jag inte vad jag skall välja. Vill ju helst ha Brembo även bak men kollade på fakturan från CMS Group som gjorde jobbet för 2 år sedan och det står OEM 31499632 men då får jag bara dessa träffar: https://www.bildelaronline24.se/search?keyword=31499632

Någon som är duktig på det här och vet vad jag skall välja?

Mitt chassinummer är över 4239XX om det är till någon hjälp...
Jag hade ett problem när jag pendlade till mitt förra jobb i stokholm. Då var det 110 motorväg och sedan en avfart med nerförsbacke och rödljus direkt efter nerförsbacken.
Det om något dödar bromsskivor.
Jag kom i säg 120 och ner i avfarten och bromsade somfan. Sen var det rödljuset så jag hade foten på bromsen hela tiden.. Resultatet blev "tror jag" att skivorna blev så varma och samtidigt när jag stod stilla så klämde jag åt ännu mer och då blev skivorna snea. Det är iallafall min teori för efter skivbytet så brukade jag stanna vid rödljuset men rullade lite lätt och bromsade igen några sekunder för att sedan rulla lite till och bromsa igen så att beläggen inte klämmer åt på samma ställe hela tiden.
Man kan "ha ihjäl" bromsskivor på bara några månader om man kör i "fel miljö" så att säga
Jag fick detta tips från min bilmek för att få skivor och belägg att hålla så länge som möjligt: Innan parkering använd bromspedalen istället för att motorbromsa, då är de torra och rena när man lämnar bilen. Lägg i växel och undvik parkeringsbromsen - detta för att unvika att bromsbackar och skivor rostar
Njaa vet inte om jag törs hålla med där. Handbromsen ska du använda ofta för att inte bromsvajrarna ska kärva, likaså mekanismen där inne i trumman. En gång i månaden på motorväg brukar jag hålla i handbromsknappen och försiktigt drabupp handbromsen så den tar lite i 4-5 sekunder och släppa igen. Detta för att bromsbacken ska slita in anläggningsytan i bromstrumman. Så undviker man rost. Att gefan i handbromsen är ju som att be om att rosten ska äta upp systemet
Tillbaka igen efter det sista jag skrev i denna tråd. Jag har faktiskt bara har haft bilen på service hos Bilia då jag först ville veta vad dom sa innan jag gav mig på att byta några delar.
Mekanikern på Bilia sa att främre skivor är lite ojämna men det skulle avhjälpas genom att jag motionerade kolvarna. Det har jag nu gjort men det hjälpte inte.

Det som kommit mer och mer dom sista två månaderna är att jag även fått en vibration i bilen när jag accepterar. Främst på treans växel från 1100-2000 varv och även detsamma på tvåan men inte lika mycket. Bilia killen sa att även detta kommer från ojämna fram skivor.
Kan det verkligen stämma??

Jag har googlat lite och hört att både drivaaxlar och skevt svänghjul kan orsaka detta som jag beskriver ovan.
Kände på båda axlarna när jag hade allt nedplockat men då är det bara ett lätt litet spel mellan drivknut och in i växellådan. Dom går inte att rucka åt något annat håll (upp/ned/framåt/bakåt).

NOTE: När jag plockade ned oken så såg jag att båda främre skivorna hade lite rostiga fläckar på några mindre partier

Vad tror ni det kan vara??
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]