Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
SvenB skrev:
MickeM skrev: Det är mycket Ford i den, men jag tror inte att den är sämre än nån annan Holland-Volvo. Dvs rätt så bra!
Förmodar att du bara skrev fel, Micke. Men V50 är ingen Holland-Volvo, utan tillverkad i Gent Belgien.
Du har så rätt!
Det gick för fort, så jag omformulerar mig till "Jag tror inte den är sämre än andra utlandsbyggda Volvo'ar".
Användarvisningsbild
av SvenB
MickeM skrev: Det gick för fort, så jag omformulerar mig till "Jag tror inte den är sämre än andra utlandsbyggda Volvo'ar".
Vi får väl snart erkänna att de flesta Volvo inte byggs i Sverige, om det inte redan är så :wink:
av RonniePersson
MickeM skrev:Jag föreslår att du ställer frågan om köpråd i kategorin för V50, där dom som kan dom modellerna håller till.

Jag har skruvat ytterst lite med V50, och vet endast ett modellrelaterat fel som drabbar vissa.
Det är en ventil i ABSenheten, som ger sig. Förut blev det hiskeligt dyrt med byte av hela enheten inkl hydrualdel, men numera finns en "fix" där endast ventilen byts för mer måttliga pengar.
Ford Focus drabbas av samma sak, eftersom det är samma aggregat.
Elaka tungor, säger att V50 är en Ford Fucus med Volvo-logga, dvs, lika med dyrare.

Det är mycket Ford i den, men jag tror inte att den är sämre än nån annan Holland-Volvo. Dvs rätt så bra!
Den är för liten för mina behov, och personligen skulle jag isf köpa en med 5cyl 2,4 motorn, men det är jag det.....
Volvo S40/C30/V50 från 2004-2012 är inte byggda i Holland, utan i Gent, Belgien. Det är Volvos 300-serie, 400-serie och S/V40 från 1996-2003 som byggdes i Holland. Sedan dess bygger Volvo inga bilar alls i Holland.

För övrigt tycker jag V50:n håller rätt bra kvalitétsmässigt. Vi har en V50 D2 2011, som nu rullat 17100 mil (11600 mil vid inköp). På de milen är alla fyra bromskivorna med belägg bytta, samt ett hjullager fram. Den drar ca 0,45-0,55 liter/diesel per mil. På långkörning har jag fått ner den till 0,42. Komforten är bra, bilen är tyst och lite åt det hårdare slaget i fjädringen men inte obekväm. Motorn känns helt okej, 115 hk räcker gott i vardaglig körning.
Användarvisningsbild
av Dede
Har både V50 2009 och V70 2005. Kört 12000 mil med v70:n och 4500 mil med V50:n
Om jag har valmöjlighet så tar jag allt som oftast V50:n
Lite roligare att köra men fortfarande bekväm.
Inte haft några större bekymmer med någon av dom utöver slitagedelar.

Känns dock i många detaljer att V50 är en billigare bil (inte riktigt samma "tyngd" i reglage, handtag e.t.c.)
Vi har lilla 1.8f och den är ingen raket men fungerar för vardagsbruk. Får planera omkörningar noga dock.
Drar en hel del om man ligger på motorväg (+ varvar mycket = inte lika tyst) men i 50-90 så klarar vi det på runt 0,6 vid pump (95 oktan).

Tips om du letar V50 är att hitta en med xenon. Trodde inte ljuset med halogen skulle vara så dåligt (som alla sa men jag inte lyssnade på) men det är katastrofdåligt.

V50:n är mindre invändigt men vi har 2 bakåtvända stolar i baksätet och jag kan fortfarande sitta normalt fram.
Bak rymmer den klart mindre men enligt mig helt OK.
Så fort det är dags att köra med framåtvända barnstolar kommer V70:n ryka och V50:n blir ordinarie barnfraktare.
av volvofantast
Åk och provkör en v70 och v50 för att känna vilken bil du tycker känns bäst,det ända att göra för att få veta vad du själv känner är rätt bil.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]