Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stevexcvolvo
Är det bara jag som lossar med långt spärrskaft mot rambenet och startmotorn/backen !? 8)

Att tänka på är att titta på ståldrevet med stift för splinsen på veven är OK - dom brukar gå av !

Min metod - med startmotorn är såklart helt fel - men gjort så i 20 år på xx antal motorer .. spänna är bra att slå till spärrhandtaget med måtta - att sätta märkningen på remmen är ju bra , men allvarligt talat märker man 1 kuggsproblem - så det har hänt jag skippar detta. När du skall spänna remmen , lossa spännaren kör runt motorn ett varv - spänn.

Alla kommentarer som jag nu får - att det är oseriöst osv.. fine - köp verktyget då och se till att alla märkningar stämmer !

Angående vattenpump, så kör med bra glykol om du nu skulle byta den - annars ärgar vattenkanalerna i toppen sönder på sikt, och då brukar det läcka vid vattenpumpen bland annat, upp mot toppen !

/ Redneck steve ..
Senast redigerad av 1 stevexcvolvo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Jo, du har fått åtminstone två förslag ovan som inte alls är krångliga :)
Här kommer ett till :lol: En hylsa som passar och ett ledhandtag (ej spärr). Ett rör som passar utanpå ledhandtaget, vrid runt motorn och passa in rörbiten så den ligger an mot rambalken under luftfiltret. Se till att det ligger stadigt och "dutta" på startmotorn (OBS... Tändkabeln borta från tändspolen). Det lossar direkt. För att dra åt efter, se ovan (medhjälpare på bromsen.......), Var försiktig, det är stora krafter igång. Jag brukar (som extra säkerhet ut i fall man inte har momentnyckel eller kan dra "det sista") använda lite Locktite 243 på vevaxelskruven vid åtdragningen.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]