- lör 15 jul 2017, 15:44
@Haglund: Löste sig problemet för dig?
Har haft min inne på felsökning och jag hade redan senaste mjukvara och oljan i lådan var tydligen OK och han hittade inget i loggarna. Tyvärr upplevde han heller aldrig problemet och någon adaption gjordes inte såvitt jag vet. Nu är det inte SÅ kraftigt ryck, det är inte så att man tror att drivlinan ska sticka iväg utan karossen, men det känns lite tachy när man vet att den kan lägga i växeln silkeslent.
Nu har jag kommit fram till att det verkar uppträda oftare när det är varmt ute, alltså över dryga 20*C, och det kan ju också förklara varför den ALDRIG rycker när man lägger i D när den är kall.
Gör man en "adaption" själv, dvs N<->D med 5-sekundersintervaller när man har fått rycket (dvs när lådan fått upp tempen och det är varmt ute) så rycker det lika mycket de första 6 gångerna. 7:e gången rycker det mindre och 8:e och vidare så är det silkeslent. Vad skulle kunna orsaka detta? Varför slutar det 8:e gången? Just att det slutar 8:e gången man "adapterar" har hänt båda gångerna jag provat.
Tyvärr vet jag inte tillräckligt mycket om hur lådan funkar i detalj för att kunna felsöka mera själv (har ny tid bokad om några veckor).
# Den verkar själv kunna lägga i N (trots att man har D i vid längre stopp). Stämmer det? Anledningen till att jag frågar är att om man plötsligt kliver av bromsen från stillastående och ger gas lite för snabbt kan man också få ett litet ryck och den driver inte direkt när man släpper bromsen.
# Om ovan är korrekt, gör den så även när man lägger i D?
# Kan det vara något som gör att den inte frikopplar ordentligt just när man lägger i D? Varför händer det isf inte när man lägger i R? Vad skiljer?
# Vad skulle rimligen kunna påverkas av temperaturen? Är det något i lådan som uppträder annorlunda beroende på temperatur, alltså som behöver kompenseras för mjukvarumässigt t ex?
V70II MY15 D4 AWD aut.
V70II MY14 D4 AWD aut. *såld*
V70II MY09 2.5FT aut. *såld*
9-5 kombi '05 2,3t aut *såld*
9-5 sedan '00 2,3t aut *såld*
460GL 2.0 aut. *såld*
900S 5D '90 ltt *såld*
99 'gammal *såld*