Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har hittills gjort oljebyte efter 12000 mil. Det gjorde en markant skillnad förra gången. Snart är det dags igen, nu vid 24000 mil. Får se om det gör någon skillnad då också.
Förra gången liknade i alla fall oljan som kom ut inte hallonsaft som den ska, utan mer svart vinbärssaft.
av MickeO
Jag hade exakt samma problem - med en exakt likadan bil (häromdagen). Dock small det inte när man lade i D så mycket som jag uppfattar det i TS beskrivning.

Gjorde adaptionen igår (endast N<->D) och efter 7ggr började jag misströsta - men 8:e gången lade den i D hur fint som helst. Gjorde 2 till och idag har det inte hänt en enda gång - lägger i D nästan okännbart.

På förra bilen, en MY09 2.5FT automat lät jag Volvo byta olja i lådan (nätta ~4000 bagis) men märkte knappt någon skillnad alls - kan lika gärna ha inbillat mig att det var någon skillnad alls. Då bytte jag inte för att det var några problem utan för att förlänga livet på lådan. Har för mig att den hade gått typ 12-13000 mil då (ej drag).
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte inte heller för att jag hade några problem, men efter bytet var skillnaden så stor att jag insåg att jag hade haft problem. Men sådana som kommer smygande märker man inte. Växlingskvalitén förbättrades så till den grad att om jag kunnat köra bilen först med ny olja, och sen gått över till gammal, då hade jag direkt reagerat på att något var fel i bilen med gammal olja.
av MickeO
Hmm, adaption verkar hjälpa för stunden men inte i längden.

Måste man köra cykeln med N<->R också även om det bytet aldrig gjort något "ryck" för att adaptionen ska läggas på minnet? Har enbart gjort det med N<->D hittills.

Att fenomenet är temperaturrelaterat verkar tydligt. Aldrig något "skutt" med kall låda, bara varm eller halvvarm. Inte varje gång men när det väl inträffar verkar det gå att reproducera flera ggr.
av Haglund86
Har nu haft bilen sedan fredags då den hämtades från verkstaden
Det fanns en uppdaterad programvara för växellådan som matades in.
Sedan gjordes en adaption och kontroll av olja mm vilket såg jätte bra ut. Inga ryck eller hopp och vet inte men känns som att den växlar mjukare
av MickeO
@Haglund86 Tack för tipset. Min har funkat som den ska nu peppar peppar. Ska fråga om mjukvaran vid nästa service eller om problemet återkommer. Lustigt, jag trodde alla mjukvaror som gick att uppdatera också uppdaterades vid service? Så jobbar ju iaf vi i min bransch (utom kanske i extrema fall).
Användarvisningsbild
av apersson850
Varje gång du gör service hos Volvo stoppar de in ett paket med uppdateringar. Paketet innehåller sånt som de i Göteborg anser vara viktigt, och som dessutom uppfyller kravet att det ska ledigt hinna installeras under en normal service. Som inte tar speciellt lång tid, även om man kan tro det när man tittar på prislappen.
Sånt som inte anses viktigt får anstå till nästa service, eller kommer inte med alls, om du inte har ett specifikt problem. Vissa mjukvaror, exempelvis till infotainment, uppdateras aldrig vid service, för det tar för lång tid.
av MickeO
@Haglund: Löste sig problemet för dig?

Har haft min inne på felsökning och jag hade redan senaste mjukvara och oljan i lådan var tydligen OK och han hittade inget i loggarna. Tyvärr upplevde han heller aldrig problemet och någon adaption gjordes inte såvitt jag vet. Nu är det inte SÅ kraftigt ryck, det är inte så att man tror att drivlinan ska sticka iväg utan karossen, men det känns lite tachy när man vet att den kan lägga i växeln silkeslent.

Nu har jag kommit fram till att det verkar uppträda oftare när det är varmt ute, alltså över dryga 20*C, och det kan ju också förklara varför den ALDRIG rycker när man lägger i D när den är kall.

Gör man en "adaption" själv, dvs N<->D med 5-sekundersintervaller när man har fått rycket (dvs när lådan fått upp tempen och det är varmt ute) så rycker det lika mycket de första 6 gångerna. 7:e gången rycker det mindre och 8:e och vidare så är det silkeslent. Vad skulle kunna orsaka detta? Varför slutar det 8:e gången? Just att det slutar 8:e gången man "adapterar" har hänt båda gångerna jag provat.

Tyvärr vet jag inte tillräckligt mycket om hur lådan funkar i detalj för att kunna felsöka mera själv (har ny tid bokad om några veckor).

# Den verkar själv kunna lägga i N (trots att man har D i vid längre stopp). Stämmer det? Anledningen till att jag frågar är att om man plötsligt kliver av bromsen från stillastående och ger gas lite för snabbt kan man också få ett litet ryck och den driver inte direkt när man släpper bromsen.
# Om ovan är korrekt, gör den så även när man lägger i D?
# Kan det vara något som gör att den inte frikopplar ordentligt just när man lägger i D? Varför händer det isf inte när man lägger i R? Vad skiljer?
# Vad skulle rimligen kunna påverkas av temperaturen? Är det något i lådan som uppträder annorlunda beroende på temperatur, alltså som behöver kompenseras för mjukvarumässigt t ex?
av Schmoyoho
Om du rullar sakta och sedan ger gas är det ett känt fel att lådorna kan klonka till när nedväxling till ettan sker. Om du stått stilla en stund och det rycker när du ska iväg så låter det som neutralkontrollen (tror jag det heter) som lägger ur drivningen om länge står stilla i D.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]