Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
MickeM skrev:Jag menar start av kall motor, stopp efter typ 30sek, och senare startsvårighet.
OK. Men varför skulle en lågfriktionsmotor ha problem med det (och större problem än andra)? Fattar fortfarande inte riktigt hur du tänker dig mekanismen som skulle göra en lågfriktionsmotor särskilt svårstartad i just detta läge.
MickeM skrev:Men ser nu också att det är en 2008 som TS har, så det kanske är en V70 II, och då vet jag inte hur tanken ser ut.
Vi får väl utgå från att det är en V70N eftersom tråden är postad i den här forumdelen. I just den årsmodellen finns det ju både V70N och V70 II. Men jag tror inte det gör någon skillnad med avseende på tankens utformning. Även V70 II har sadeltank så vitt jag vet. I vart fall sitter det sadeltank på min egen V70 D4 -15.
av CrilleG
Hej igen! tack för alla svar hittills, på begäran kommer här lite mer info kring problemet, som många av er skrivit så inträffar startsvårigheterna när vi kört bilen en sträcka, har både varit längre och kortare sträckor hursomhelst så har bilen varit varm och sedan stängts av på uppfarten och därefter stått ett par timmar 2-5 timmar typ innan jag senare kört in den i garaget på kvällen vid varierad ute temperatur. Har inte inträffat varje gång, men uppstått ett antal gånger sen bilen köptes av oss och varje gång endast på vår uppfart. Lutningen på uppfarten är 8-10 grader alltså inte någon jättebrant uppfart. Bilen är en V70N Classic, sista årsmodellen 2008, 11300 mil har den gått, 1 ägare och alltid servad hos volvohandlaren här i Umeå.

Tror själv att det kan vara bränslerelaterat då den försöker tända till men enligt mig inte får bränsle nog i start ögonblicket, luktar som sagt bensin när bilen går igång. Bränslenivån har varit på alla möjliga nivåer när detta skett, dock inte på reserven någon gång. Nu senast var den i princip fulltankad.

Hoppas dessa kompletterande uppgifter kan vara till någon hjälp för er alla
Fråga gärna mer om det är något ni undrar över
/Christoffer
av andersuw
Föreslår att du först testar om det har med lutningen att göra, särskilt som du redan observerat att problemet hittills bara uppstått då du stått på uppfarten. Enklaste sättet är att de närmaste dagarna backa upp bilen på uppfarten så att den står med nosen ner snarare än upp.
av MickeM
andersuw skrev:
MickeM skrev:Jag menar start av kall motor, stopp efter typ 30sek, och senare startsvårighet.
OK. Men varför skulle en lågfriktionsmotor ha problem med det (och större problem än andra)? Fattar fortfarande inte riktigt hur du tänker dig mekanismen som skulle göra en lågfriktionsmotor särskilt svårstartad i just detta läge.

Som jag skrev, så är de till väldigt stor del beroende av oljefilmen mellan kolv och cylinder.
För riklig bensinblandning tvättar bort den oljefilmen och motorn tappar en stor del av kompressionen.
Lösningen är att skruva ur stiften, slå i en skvätt olja, ta bort kontakterna på spridarna, köra runt med starten itll man hör kompressionen återkomma, och då återansluta spridarna. Vips startar den.

Amerikanarna kallar det "Lawnmover syndrome".

Jag har åtgärdat grannens V40 på detta vis.
Vi trodde först kamremmen gått, då motorn gick runt nästan som om den saknat stiften.
Jättelätt.
av andersuw
OK. Men det där gäller ju bara om bilen fått för mycket bensin så att den blivit sur. Menar du att den alltid är nedsurad om man slår av strax efter en kallstart eller ... ?
av MickeM
andersuw skrev:OK. Men det där gäller ju bara om bilen fått för mycket bensin så att den blivit sur. Menar du att den alltid är nedsurad om man slår av strax efter en kallstart eller ... ?
Njaaee, så konsekvent sker det inte. Annars skulle det vara ett jättekänt problem.
Men ju kallare ju större risk.
De flesta drabbas av detta när man startat, och flyttat bilen för tex snöskottning, och sen ska ställa tillbaka bilen, alt när hen ska åka igen efter detta. Dvs tredje starten
Ett "kärringstopp" helt nystartad och i kyla kan vara tillräckligt. Varit nära där själv. Startade efter lite gnuggande med starten. (Volvo S70 1997)
Det har hänt ett par kollegor på just det viset. Volvo V70, Saab 9-5, och en Mazda 6.

För Volvo var det betydligt vanligare på 850's tror jag, och mer sällan med V70. (Bara egna iaktagelser)
Förbättrad programvara gissar jag.

Men grannens V40 2003 råkade ut, och det var för länge sen.
Bilen var 3-4 år kanske....

Att köra minst ett varv runt kvarteret när motorn startats, är min rekomendation.

Men efter TS senaste utsago, kan vi helt släppa detta som orsak.

Lutningen förefaller vara troligast för tillfället.
av andersuw
MickeM skrev:Lutningen förefaller vara troligast för tillfället.
Ja det lutar (sic) åt det. :wink:
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]