Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Fast rent mekaniskt borde motorn inte slitas mer av 3000 mils intervaller än bensinmotorn om den faktiskt bara körs på bensin. Om något borde en F-motor vara mindre sliten eftersom den av garantisjäl tvingats till korta intervaller oavsett bränsle.
av Schmoyoho
Tror jag vågar drista mig till att påstå att 3000 mil på en olja - oavsett motor eller bränsle - är mycket, även under gynnsamma förhållanden, vilket få bilar ständigt körs under. Jag själv brukar göra ett extra oljebyte vid 1000 mil om jag tror mig komma närmare 2000 mil mellan service:arna.
Användarvisningsbild
av frasse4
På min 2.5T (V70N) varnade den för låg nivå ca 3 mm från MIN på stickan så det var ca 0,7 l mellan varning och MAX.

Om du förbränner olja via insuget blir röken mer blå. Läcker turbon på avgassidan kan röken bli mer vit. Även min 960 som drog 4-5 gånger mer rök inte så det märktes utom om man låg länge på fullgas typ kickdown på motorvägspåfarten. Gjorde man om samma sak igen rök den inte eftersom den sugit i sig oljan som samlats i insuget.

Men det kan vara många bäckar små. Lite tät vevhusvent, lite yttre läckage, lite slitna ventilstyrningar, läckade packningar i turbon som samlat ger förbrukningen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Schmoyoho skrev:Tror jag vågar drista mig till att påstå att 3000 mil på en olja - oavsett motor eller bränsle - är mycket, även under gynnsamma förhållanden, vilket få bilar ständigt körs under. Jag själv brukar göra ett extra oljebyte vid 1000 mil om jag tror mig komma närmare 2000 mil mellan service:arna.
Det ifrågasätter jag inte. Men skillnaden mellan en F motor och en vanlig motor borde ur slitagesynpunkt vara försumbar om båda körs på bensin. F motorn borde då vara fräschare i längden med sina 1500 mils bytesintervall.
av andersuw
frasse4 skrev:På min 2.5T (V70N) varnade den för låg nivå ca 3 mm från MIN på stickan så det var ca 0,7 l mellan varning och MAX.
Hmm. Här hänger jag inte med på hur du räknar. På min V70 T5 -02 är det 1,5 liter mellan min och max på stickan. Jag har inte mätt upp hur många centimeter det är mellan min och max men skulle tippa på ca 3 cm. Så från 3 mm ovanför min-nivån upp till max är det runt 1,35 liter.
av andersuw
SBergdahl skrev:Jag har haft flera bilar som gått 30000+ och ingen har dragit någon anmärkningsvärd mängd olja, en liter på 1500 mil som mest. Ingen har varit pedantskött utan normalslitna typ. Att du märkt det rätt plötsligt är ju också ett tecken på att något är trasigt snarare än att motorn är sliten.
Hmm. Olika falla ödets lotter uppenbarligen. Så lågt som en liter per 1500 mil har jag aldrig lyckats komma. Vad min "nya" Volvo (V70 -15) drar har jag ännu ingen koll på eftersom den saknar fysisk sticka och det helt enkelt inte går att läsa av oljenivån på ett någotsånär precist och enkelt sätt. Men ingen av de fem tidigare Volvo jag ägt har kommit under en liter på ca 1000 mil. Min 745, 855 och V70N har hela tiden dragit ungefär så mycket eller något mer, utan någon förändring att tala om över tid. Vad 145:an drog minns jag inte exakt men säkert minst lika mycket som de nämnda tre. Och 245:an började med en förbrukning på runt en liter per 500 mil för att till sist nå ca en liter per 100 mil strax innan den skrotades. Den blårökte ganska vackert vid det laget. :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Uppenbarligen. På 854an började serviceindikatorn lysa ungefär samtidigt som oljetryckslampan blinkade till i skarpa svängar åt fel håll.. :P
av andersuw
På min V70N slipper även jag normalt fylla på olja mellan oljebytena. Men det beror på att den har 1,5 liter mellan strecken i kombination med att jag aldrig kör mer än drygt tusen mil per år. :wink:
av pjakesson
TommyP86 skrev:Du skriver inte vad du fyller på heller, om jag inte missat det? Är det 1 liter?
Ja, det är en standardflaska på StatOil som jag tror är en liter.

Per
Användarvisningsbild
av frasse4
andersuw skrev:
frasse4 skrev:På min 2.5T (V70N) varnade den för låg nivå ca 3 mm från MIN på stickan så det var ca 0,7 l mellan varning och MAX.
Hmm. Här hänger jag inte med på hur du räknar. På min V70 T5 -02 är det 1,5 liter mellan min och max på stickan. Jag har inte mätt upp hur många centimeter det är mellan min och max men skulle tippa på ca 3 cm. Så från 3 mm ovanför min-nivån upp till max är det runt 1,35 liter.
Nu minns jag inte exakt hur stickan såg ut men inte var det väl 30 mm mellan MIN och MAX? Däremot vet jag att instruktionsboken uppgav 1,2 l mellan dessa på min -05. Min drog just ner till MIN mellan service men då körde jag ju med varningen ett tag på slutet. Sedan flyttade jag en service ett år då vi kom på att vi skulle bila till Norge. Så jag tänkte att 1 liter olja skulle jag unna motorn och då gick det från MIN upp till MAX. Därav tror jag verklig mängd var närmare 1 liter.

Det jag ville ha sagt med inlägget var att den varnade väldigt tidigt för låg nivå på min -05.
serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Bensinpriser v2

Uh-oh.. Iran stänger Hormozsundet. 20% av v&a[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]