Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
deska skrev:en fråga. är "flatblade" de nya torkarbladen dee med två blad?? går det att byta till sådana på en s60 -04. de verkar vara bättre än den "gamla" sorten, eller har jag fel?
Japp de är bättre, tycker jag. Ligger an mot rutan lite mer.

Du måste i så fall ha torkararmarna som hör till flatblade. Sedan är det bara att köra!
Lägg in annons under "Köpes" och se om du får napp. Annars tar du dig till din lokala skrot och frågar/beställer!
Jag betalade 400:- för torkararmarna som jag hittade under "Säljes" i somras. De hade suttit på en 05:a och gått ca; 1000 mil, så de var fina.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur tvättar ni. EN ENDA tvätt där man får på avfettning på torkarbladen, (spruta själv eller automattvätta med ett sådant program) torkar ju gummit så det åldras lika mycket som på ett halvår ute i trafiken.
Användarvisningsbild
av deska
matzen10 skrev:
deska skrev:en fråga. är "flatblade" de nya torkarbladen dee med två blad?? går det att byta till sådana på en s60 -04. de verkar vara bättre än den "gamla" sorten, eller har jag fel?
Japp de är bättre, tycker jag. Ligger an mot rutan lite mer.

Du måste i så fall ha torkararmarna som hör till flatblade. Sedan är det bara att köra!
Lägg in annons under "Köpes" och se om du får napp. Annars tar du dig till din lokala skrot och frågar/beställer!
Jag betalade 400:- för torkararmarna som jag hittade under "Säljes" i somras. De hade suttit på en 05:a och gått ca; 1000 mil, så de var fina.

M V H
---> Matz
ok tack. men finns det till "vanliga" torkararmar oxå?
av ForestC
CarMan skrev:ränder brukar det bli när smuts fassnat på bladet. har du torkat av bladet med spolarvätska?
Brukar tvätta bladen lite då och då men ränderna kommer tillbaka ganska fort igen.

Det kan inte vara själva rutans skick som påverkar? Iofs så är det inga större stenskott (6700 mil) så man kan tycka att det inte borde påverka så mycket.

Blir väl till att försöka ge sig på med borste och tvättmedel igen, men det känns lite knepigt att behöva tvätta bladen varannan vecka när man inte kör så mycket.

Något tips om rycket i pedalerna när torkarmotorn slår till/byter riktning? Har kört en annan V70 lite då och då där torkarmotorn inte känns på samma sätt...
:???:
av boeder
ForestC skrev:Har en V70 -05 med flatblade-torkare. Jag upplever dels att det ganska snabbt uppstår ränder på rutan - de jag har köpt har inte hållit så värst många mil innan ränderna uppstått. Dessutom tycker jag att de verkar gnissla ganska mycket. Kan det ha med själva rutan att göra?

Tycker också att torkarmotorn "känns", exempelvis i pedalstället när man står vid ett rödljus. Det liksom hugger till i pedalen när torkaren går igång och när den byter håll. Brukar det vara så?

Båda sakerna irriterande - mest ljudet och att bladen blir dåliga så fort eftersom de inte direkt är gratis.
Förstår precis vad du menar, bytte mina redan efter 1800 mil då ränderna svepte med ett gnissel som de gjorde på gamla 240 tiden. Fick nya och ränderna försvann men gnisslet ligger kvar.
Som du säger känns det som motorn hugger igång torkar armarna. (Bladen var fabriksnya ifrån bilens hemland Belgien). Mina tidigare Volvo körde jag 4000 mil innan byte och idag tvättar jag bilen fortfarnade lika ofta och på samma sätt.

Ytterknut bytte jag på plats när jag i[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]