NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag råkade ut för exakt samma sak igår kväll. Skulle köra morsans V50 2.0D efter att den stått i ca 4 timmar. Bilen startar ok men vägrar att varva över 1500 - 1600 rpm. Inga felkoder. Jag stänger av och startar om igen - samma visa. Provar att köra bilen på tomgång ca 2 km - ingen förbättring, stänger av bilen i ca 5 min medan jag kliar mig i huvet. Startar bilen igen och nu går den normalt och jag kan köra de 15 milen hem utan missöden.

Är detta problem vanligt förekommande och är det helt fastställt att det är EGR-ventilen som är boven i dramat?

Som jag har fattat det så återleder EGR-ventilen avgaser till förbränningen när motorn är varm för att minska försurande utsläpp, om nu EGRen "fastnat" i öppet läge när motorn är kall så borde man ju märka en stegvis förbättring, dvs att motorn varvar mer och mer ju varmare den blir, eller hur?
I mitt fall så märkte jag aldrig någon stegvis förbättring utan förbättringen kom helt plötsligt och motorn var 100 % direkt.
Måste det vara "fel" på något. Det händer mig ibland när jag har kört och motorn inte är helt varm. Stannar. Sedan startar igjen. Jag föreställer mig att jag är för snabb och vrida om nyckelen och att glödspiralen (eller vad det är) inte hinner bli varm. Motorn dränks och startar inte på alla eller något? Hur som helst så har det bara hänt några gånger och gått över...så jag håller tummarna.
V50Summum skrev:Hej!

Lyfter tråden lite... :-)

Min bil har börjat med samma sak. Är det någon mer som haft felet och fått det avhjälpt. Ska man börja gå på EGR:n?

Mvh.
/Stefan
Vad har du för årsmodell?

Vad jag förstått så är det bilar som är tillverkade t.o.m. sommaren/hösten 2006 som haft problem med EGR (inkl jag själv 2.0D -06) . Orsaken sägs vara klen styrmotor som inte orkar öppna/stänga EGR när det blir för mycket klegg i ventilen. Motorn var svår att starta, tjuvstannade i korsningar, man fick pumpa som tusan på gaspedalen för att få upp varvtalet. Tog ut bilen till motorvägen och blåste ur den, riktigt plågade motorn med höga varvtal och den blev bättre direkt. Åkte sedan till Volvo som konstaterade konstant felkod EGR, varvid EGR byttes ut gratis inom avgasrenings garantin. Tror inte man kan byta EGR själv eftersom den måste kalibreras. Det går ju att rengöra EGR, instruktion finns här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... gr#p671924

Jag har inte läst nåt om EGR problem gällande 2.0D efter -06 årsmodell, men det kan ju bli andra fel, typ problem med själva reglermotorn.

Finns även de som drabbats av någon plastbit som slås av i tankens påfyllningsrör och då faller ned i tanken. Där har den orsakat driftsstörningar/stopp genom täppa till hålet för bränsleslangen som går till motorn.

Sök på "plastbit i tanken" inom detta forumindex så får du upp några trådar.

Stopp i bränslefiltret? Kört på fuldiesel?
Tack för infon!
Jag har en 2010:a. Den tjuvstannar aldrig. Inte hittills iallafall...
Den har startat fel vid ett par tillfällen innan jul och dagen innan julledighet
Kollade jag felkoderna på jobbet och det var inga.
Bränslefilter är bytt nu vid 12000mil. Additiv är påfyllt. Partikelfilter
Är inte bytt, men när jag kikade statusen med VIDA så regenererade
Den för 430 mil sedan så den borde inte vara boven. Tryckgivaren byttes i höstas
till partikelfilter.
Har aldrig behövt bärga bilen, utan väntar man en minut å kliar man
sig i huvet som någon skrev har innan så går den igång och går som vanligt.
Tror det bara varit varmstarter efter normalkörning när det hänt.

/Stefan

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]