- sön 15 jun 2008, 22:21
#198908
Jag råkade ut för exakt samma sak igår kväll. Skulle köra morsans V50 2.0D efter att den stått i ca 4 timmar. Bilen startar ok men vägrar att varva över 1500 - 1600 rpm. Inga felkoder. Jag stänger av och startar om igen - samma visa. Provar att köra bilen på tomgång ca 2 km - ingen förbättring, stänger av bilen i ca 5 min medan jag kliar mig i huvet. Startar bilen igen och nu går den normalt och jag kan köra de 15 milen hem utan missöden.
Är detta problem vanligt förekommande och är det helt fastställt att det är EGR-ventilen som är boven i dramat?
Som jag har fattat det så återleder EGR-ventilen avgaser till förbränningen när motorn är varm för att minska försurande utsläpp, om nu EGRen "fastnat" i öppet läge när motorn är kall så borde man ju märka en stegvis förbättring, dvs att motorn varvar mer och mer ju varmare den blir, eller hur?
I mitt fall så märkte jag aldrig någon stegvis förbättring utan förbättringen kom helt plötsligt och motorn var 100 % direkt.
Är detta problem vanligt förekommande och är det helt fastställt att det är EGR-ventilen som är boven i dramat?
Som jag har fattat det så återleder EGR-ventilen avgaser till förbränningen när motorn är varm för att minska försurande utsläpp, om nu EGRen "fastnat" i öppet läge när motorn är kall så borde man ju märka en stegvis förbättring, dvs att motorn varvar mer och mer ju varmare den blir, eller hur?
I mitt fall så märkte jag aldrig någon stegvis förbättring utan förbättringen kom helt plötsligt och motorn var 100 % direkt.