Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1115789
Ska inte lysa någon instrumentbelysning på 0an.
Lucif3r skrev:
Och det finns ju en anledning till det också, det är för att påminna föraren om att sätta på ljusen när det blir mörkt... Annars skulle det säkert åka runt massa 85x70 utan ljus precis som med dom nya "automatiska" bilarna....
Nja, både halv, position och bakljusen ska lysa på 0an på svensksålda iaf.
#1115796
Hm, på min lyser bara bakljusen på 0an, och vredet är inställt för sverige. Eller iofs, möjligt att park. ljusen lyser på 0an också, det har jag faktiskt aldrig kollat. Mitt garage är så pass ljust att park.ljusen inte syns mot den vita garageporten.
Halvljusen lyser inte iaf. Brukar alltid ställa till 0an när jag behöver slå på/av tändningen en kort stund för att skona xeonet :P
#1116613
original ska väl vara 0=släckt? så allt är som det ska...

men jag vill att det ska lysa hela tiden så jag har ryckt ur två sladdar ur omställaren (har för mig att det var så man gjorde?)
vill ju se instrumentpanelen även om man kör på 0, vilket man gör i exempelvis Stockholm.
för att spara på lamporna kan man ställa ner ljusstyrkan lite
#1116787
Jag har vid flera besiktningar märkt att de ändrar läget på ljusvredet från halvljus+helljus till 0 när man får tillbaka bilen. I 0-läget lyser inte lamporna i kombi-instrumentet som många redan har nämnt. Min gissning är att TS tidigare kört med halvljus+helljus läget.

En populär modd man kan göra om man kör med dimljus + parkeringsljus på dagtid är att lossa två av kablarna från ljusvredet. Då får man ljus i kombi-instrumentet i läge 0 samt att halvljuset inte lyser i läge 0. Då kan man köra med endast parkering och dimljus utan att vara rädd att glömma lysena på när man kliver ur (eftersom parkeringsljusläget fortsätter lysa hela tiden trots tändning av).
av Nihe45
#1117455
Detta är ett vanligt fel på V70 modellerna från 2000 och några år framåt. Att centralinstrumentet slocknar beror på kallödningar i kretskortet till instrumentet. Det finns specialistfirmor som löder om kretskortet för ca 2500 kr. Bl.a. i Värmland och i Upplands Väsby. Råkade ut för detta på min XC70 2002. Alternativet är att köpa ett nytt centralinstrument hos Volvo för enl. uppgift 16000 kr eller att köpa ett begagnat på skroten.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]