Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Nexus skrev:En vanlig satts tex 60/40 och svarta/ gula dämpare räcker långt tycker jag. Har svarta på min V70 och den är lagom fast visst har jag kikat på BC sattsen det ska jag inte sticka under stolen med :roll:
Vad är "svarta/gula" för några dämpare?

.
av Veiron
Betala för att minska bilens värde och få sämre köregenskaper. Låter inte så smart om någon frågar mig (vilken ingen iofs gör). Vill du ha en låg bil (av oklar anledning) - köp en bil som är gjord för att vara låg...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av MrPontus
Veiron skrev:Betala för att minska bilens värde och få sämre köregenskaper. Låter inte så smart om någon frågar mig (vilken ingen iofs gör). Vill du ha en låg bil (av oklar anledning) - köp en bil som är gjord för att vara låg...

minska värde? bilar med denna ålder har ofta dämpare som är slut. har man då bytt till nya då har man knappast sänkt värdet.

visst har man bara kapat eller gjort någon annan idiotisk lösning då förstår jag om man sänkt värdet
Användarvisningsbild
av 800serien
Veiron skrev:Betala för att minska bilens värde och få sämre köregenskaper. Låter inte så smart om någon frågar mig (vilken ingen iofs gör). Vill du ha en låg bil (av oklar anledning) - köp en bil som är gjord för att vara låg...

Behöver inte bli sämre köregenskaper, snarare bättre om du köper riktiga dämpare och bra sänkfjädrar. Sen jag bytte från originaldämpare och originalfjädrar till Koni-dämpare(EJ coilovers) och Lesjöfors 40/40(använder bilen som brukis så pallade inte 60/40) fjädrar så blev det en helt ny bil. Blev förvånad över vilken skillnad det blev. Går mycket stabilare, bättre styrning, följer vägen bättre, kränger inte som original, komforten bättre osv. Ja, allt blev bättre.

Hur det blir med de där BC-coilsen vet jag dock inte.
av Veiron
Är de slitna så byt, men byt till Volvo orginal eller motsvarande om bilen i övrigt är i fint skick och du kanske ska sälja nån gång. Väldigt många skulle aldrig köpa en bil som blivit sänkt eller på annat sätt "stylad". Mina två ören iaf, men gör vad du vill. Det är din bil och det är gissningsvis inget jättevärd som kan förstöras på en 15-20 år gammal Volvo.

Användarvisningsbild
av Alfredo
Fanns Coils på min bil när jag skaffade den, var ganska hård fädringen.
Bytte ut den och tog från Tyskland via Ebay, då fick jag såna som passade mig bättre alltså lite mjukare samtidigt höjde jag bilen ungefär 20 mm.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Problemet med C70 cabriolet och hård chassisättning är att chassit flexar något bedrövligt!
Redan med originalchassi och 16"-fälgar är C70:n jobbig på det viset att det flexar och slår i chassi och kaross. Satsa på att i första hand staga upp chassit, så kommer du att få betydligt trevligare bil att åka i och väghållningen förbättras markant, även med originaldämpare.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]