Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
scouhound skrev:
snepo skrev:
scouhound skrev:Funderar på xc70 som ny familjebil efter att frugan blev påkörd i v70n som antagligen slutar på skroten efter taxering på verkstan.

Nåväl, har hittat en 2.4l diesel summum automat som ser riktigt välvårdad ut med automatlåda.

Finns det nån akilleshäl man borde tänka på med den modellen?
Motorn som heter 2.4D på MY10 bytte väl bara namn till D3/4 året efter eller är det fundamentala skillnader på dom?
Hörde att det kom ny/uppdaterad automatlåda från MY11 å framåt... nån som vet nått om det?
Funderar dessutom på att få "trimmat" med polestar eller bsr... håller automatlådorna till det? Man får väl en begränsning på vridet när man chippar automater om jag inte förstått fel...

Har hört mycket bra om haldex 4 så jeg letar efter MY10-12 som dessutom ligger betydligt bättre i pris än dom nyare.
Men finns det tungtvägande anledningar å hålla sig borta från MY10 å satsa på 11-12or??

Tacksam för alla tips!

Vh / Peter

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Har BSR i min 2,4d -10 en s80. Grym skillnad. Förbrukning ungefär som innan. Jag har automat.
Bra att höra! Hur många mil har du kört med det??
Har kört strax över 1000 mil. Chippade 2 veckor efter jag köptee bilen i Februari
av scouhound
Lyfter lite.

Det blev köp av xc70 2.4D MY10.

När är storservicen med kamremsbyte på 2.4D -10? Bör man byta olja i automatlådan samtidigt?
Vissa säger 12'000 å andra 18'000 så jag e osäker vem man skall tro på...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
På min D5 är det 18000 mil för kamrem. Kan tänka mig att det är samma för din.
Jag bytte automatlådeolja på min efter 12000 mil. Då hade originaloljan ändrat kulör från hallonsaft till svart vinbär. Det gav en påtaglig förbättring i växlingskvalité.
Jag drar mycket släp och husvagn. Gör man inte det kan man säkert klara sig med oljan längre sträcka än vad jag gjorde.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]