PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
Rådlös skrev: Därför är det en välsignelse att det finns fabriksnya med modern teknik dessutom. En sådan kommer att överleva traktorns livslängd.
Jag tror dock inte att en modern elektronisk fördelare kommer att gå i 60 år som originalfördelaren har gjort. Traktorn kan mycket väl finnas kvar om 60 år.
Användarvisningsbild
av Kloge
lennarte skrev:Det är en "riktig" traktor vi pratar om (typ Krabat eller liknande) eller?? I så fall har den motorn lägre komp. förhållande och annan kamaxel och liknande skillnader mot en bilmotor. Det betyder att en sådan fördelare har helt annan tändkurva än bilmotorer (d.v.s helt andra fjädrar) så även en B16 fördelare från en bilmotor skulle inte fungera bra. Sök på veteransidor om traktorer så kan du kanske hitta delar. Sedan var det olika motorer beroende på vilket år de är tillverkad. Första året (1956) satt en motor motsvarande B4B (från PV 444), sedan sitter det en B16C (23 hk) och sista modellen (1962) sitter det en B18 motor (B18C) på 37 hk. Om det nu är en sådan modell vi "pratar" om
B18c satt i Buster som efterträdde Krabat
Användarvisningsbild
av lennarte
Kloge skrev:B18c satt i Buster som efterträdde Krabat

Du har säkert rätt om B18 motorn. Jag läste det någonstans, men hittade inte igen. Däremot, efterträdde vet jag inte. Bustern kom väl från BM hållet och hade inga Volvo motorer förrän 62 - 63 (B18 motorn), förutom BM Terrier som var samma som Krabat, fast dom var gröna. Alla Dieseltaktorer, både BM och Volvo på -50 - -60 talet hade Bolinders dieselmotorer eller senare på -60 talet Perkins diesel. Utom BM Teddy (BM 200/210) som hade en 4-cyl 2,2l Austin bensin/fotogen motor och var föregångare till BM 230 (Viktor) och sedermera BM 320 (Buster, som då hade Volvos B18 motor som tillval) som var den första diesetraktorn som inte hade en Bolinders diesel (den hade som efterföljarna en Perkins) BM-s egna motorer hängde med länge i dom större traktorerna en bit in på -80-talet (fanns bara diesel nu). BM Volvo 800 var den första med en Volvo dieselmotor, kom med Volvos 6-cylinder lastbilsdiesel (1966), dom mindre hade Perkins
Detta är ingen "heltäckande" beskrivning men jag jobbade en del med dessa som var mycket vanliga i dessa (och fömodligen i alla andra också) trakter. Det mesta är ur minnet men jag har fuskat lite här http://www.volvoce.com/constructionequi ... story.aspx
Så det mesta ska nog stämma. Sedan kan man ju diskutera i evighet vad som är Volvo och vad som är BM, Volvo köpte BM 1952 och dom drevs parallellt till -62 så Buster 320 är nog den första "riktiga" BM-Volvo
Det blev en massa onödigt vetande också.? :lol:

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]