Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Det är Monroe dämpare, så ett känt fabrikat. Men åter igen, du får vad du betalar för. Vill du ha bättre väghållning/mindre nigningar får du satsa på lite rejäla doningar.
Har testat både billiga och dyra väghållningskit och det är en jäkla skillnad.
Användarvisningsbild
av lennarte
White skrev: du får vad du betalar för. Vill du ha bättre väghållning/mindre nigningar får du satsa på lite rejäla doningar.
Har testat både billiga och dyra väghållningskit och det är en jäkla skillnad.
Det är också en jädra skillnad på vad man ska använda bilen till också. Visst är väghållning viktigt, men det beror ju på hur man använder bilen också. Biltemas gasdämpare och husvagnsfjädrar bak funkade så pass bra (framför allt nya stötdämpare) så jag brydde mig inte om att byta stötdämparna fram. Dock bytte jag samtliga gummibussningar i framvagnen efter att bilprovningen haft "synpunkter" på nedre inre länkarmslagring. Det gjorde skillnad på kurvtagningen. Man kan få en uppfattning om hur bra (eller dåliga) stötdämparna är genom att "ställa sig på" dragkroken (eller stötfångaren) och gunga ordentligt på bilen. När du hoppar av stannar bilen direkt med nya dämpare. Gungar den upp och vänder ner och stannar i "normalläge" är dom Ok. Gungar den upp och ner en gång till (eller fler) innan den stannar i normalläge, är det dags för byte. Samma gäller ju fram. På min 745-a gungar det upp en gång innan den stannar i normalläge, då har jag original (förstärkt fjädring) fram som "hängt med" i 28 år och 43000 mil medans stötdämparna bak byttes vid 38000 mil (Biltemas Gasdämpre), fjädrarna bak 5 - 8000 mil innan. Gasdämpare är (oftast i alla fall) "enrörsdämpare" och dämpar "bara" åt ett håll (uppåt) medans "vanliga" stötdämpare oftast är tvårörs och dämpar både uppåt och neråt. När jag menar oftast är det några år gamla uppgifter som "sitter kvar" i huvudet, det kan ju hänt en det dom senaste åren.
av nivenko
Det är också en jädra skillnad på vad man ska använda bilen till också. Visst är väghållning viktigt, men det beror ju på hur man använder bilen också.
Bulen går max 500 mil/år, den är i princip hundarnas egendom :D , varav de flesta är i stadstrafik med många rondeller där nigningarna åt höger är irriterande. En del av milen avverkas på E4 och liknande vägar i högre hastigheter. Långresor är ett sällsynt fenomen men händer någon gång. Av detta skäl tror jag att jag beslutar mej för biltemas styvare fjädrar och mekonomens monroedämpare som de säjer är bäst. Detta borde väl mer än väl räcka för mina behohov.
Tack för alla synpunkter.
Kjell
Ps
Jag skapar en ny tråd med frågor om kopplingen
Användarvisningsbild
av ThomasT
lennarte skrev:Gasdämpare är (oftast i alla fall) "enrörsdämpare" och dämpar "bara" åt ett håll (uppåt) medans "vanliga" stötdämpare oftast är tvårörs och dämpar både uppåt och neråt. När jag menar oftast är det några år gamla uppgifter som "sitter kvar" i huvudet, det kan ju hänt en det dom senaste åren.
Hur menar du att det skulle gå till när en dämpare bara dämpar åt ena hållet...? :roll:

.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade valt Biltemas dämpare oxå. Monterade deras bak på syrrans V50. Blev som en ny bil köra :-)-)
av rid54
ThomasT skrev:
lennarte skrev:Gasdämpare är (oftast i alla fall) "enrörsdämpare" och dämpar "bara" åt ett håll (uppåt) medans "vanliga" stötdämpare oftast är tvårörs och dämpar både uppåt och neråt. När jag menar oftast är det några år gamla uppgifter som "sitter kvar" i huvudet, det kan ju hänt en det dom senaste åren.
Hur menar du att det skulle gå till när en dämpare bara dämpar åt ena hållet...? :roll:

.
Det har funnits både enkelverkande och dubbelverkande stötdämpare. Dubbelverkande är väl det "normala", enkelverkande kanske bara finns i speciella applikationer, men de finns. De dämpar då den "hoptryckande" rörelsen.
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:
ThomasT skrev:

.
Det har funnits både enkelverkande och dubbelverkande stötdämpare. Dubbelverkande är väl det "normala", enkelverkande kanske bara finns i speciella applikationer, men de finns. De dämpar då den "hoptryckande" rörelsen.
Gasdämpare när dom kom mer allmänt en gång i tiden var altid enrörsdämpare enkelverkande. Men det går ju inte att trycka ihop dom för att testa det p.g a gastrycket. Gastrycket är till för att inte oljan ska börja skumma vid hög belastning. Enrörsdämpare oljedämpare är alltid enkelverkande och dämpar på returen. Det monterades många sådana förr för dom var billigare än tvårörs. Jag monterade bl.a justerbara sådana på min Opel Rekord -59 som var ganska mjuk i fjädringen bak trots ett extra blad på varje sida. Jag "ställde" dom i 3--de läget (av fyra) och vid körning på gropig grusväg slog fjädringen i botten så jag fick stanna och vänta tills fjädrarna "dagit ut" stötdämparna så gick det att köra igen. Jag ändrade senare till 2-dra läget och då han det "fjädra ut" så det inte slog "i botten"

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]