White skrev: du får vad du betalar för. Vill du ha bättre väghållning/mindre nigningar får du satsa på lite rejäla doningar.
Har testat både billiga och dyra väghållningskit och det är en jäkla skillnad.
Det är också en jädra skillnad på vad man ska använda bilen till också. Visst är väghållning viktigt, men det beror ju på
hur man använder bilen också. Biltemas gasdämpare och husvagnsfjädrar bak funkade så pass bra (framför allt nya stötdämpare) så jag brydde mig inte om att byta stötdämparna fram. Dock bytte jag samtliga gummibussningar i framvagnen efter att bilprovningen haft "synpunkter" på
nedre inre länkarmslagring.
Det gjorde skillnad på kurvtagningen. Man kan få en uppfattning om hur bra (eller dåliga) stötdämparna är genom att "ställa sig på" dragkroken (eller stötfångaren) och gunga ordentligt på bilen. När du hoppar av stannar bilen direkt med nya dämpare. Gungar den upp och vänder ner och stannar i "normalläge" är dom Ok. Gungar den upp och ner en gång till (eller fler) innan den stannar i normalläge, är det dags för byte. Samma gäller ju fram. På min 745-a gungar det upp en gång innan den stannar i normalläge, då har jag original (förstärkt fjädring) fram som "hängt med" i 28 år och 43000 mil medans stötdämparna bak byttes vid 38000 mil (Biltemas Gasdämpre), fjädrarna bak 5 - 8000 mil innan. Gasdämpare är (oftast i alla fall) "enrörsdämpare" och dämpar "bara" åt ett håll (uppåt) medans "vanliga" stötdämpare oftast är tvårörs och dämpar
både uppåt och neråt. När jag menar oftast är det några år gamla uppgifter som "sitter kvar" i huvudet, det kan ju hänt en det dom senaste åren.