Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inget minne av att jag sågade eller använde slip för att jämna till, satte bara dit fästet rakt över....
glock40sw skrev:Det fäste från Biltema som du länkade kan väl lösa dina problem. Volvo har liknande reparationsfäste i sin sortiment och använder detta om man lämnar bilen till deras verkstad. Original har de upphängningspinnar svetsade på avgasröret och tydligen börjar svetskarven för eller senare rosta sönder. Senare i ditt fall, eftersom jag hade samma fel i min XC70 MY-02 redan efter 7år och min dotter i sin XC70 MY-04 två år senare.
OK. Så pinnarna är svetsade på röret i ursprungsläget. Det förklarar saken. Tack.

Och ja, jag har börjat förstå att jag haft tur som klarat mig så här länge utan problem. ;-)
LaRy skrev:Det finns reparationsfästen både för det framför ljuddämparen och fästet kring utblåsningsröret. Jag köpte ett sådant (bakre) för några dagar sedan hos AD Bildelscenter. I båda fallen har det varit Bilbesiktningen som påpekat problemet och även upplyst mig om reparationssatserna.
Ja jag såg när jag botaniserade lite på Biltemas sida att de även hade det bakre fästet (för själva ljuddämparen) och enbart det faktum att de har det är ju en indikation på att det är lite benäget att gå sönder det också. ;-)

Beträffande besiktningen passerade detta problem tyvärr obemärkt när jag var inne för ett par månader sedan. Å andra sidan är det ju inte direkt deras skyldighet att fånga sådana här saker och jag sätter värde på att de ofta ändå gör det. Exempelvis var det Bilprovningen som noterade att min bakre ljuddämpare behövde bytas utan att för den skull ge mig anmärkning för det. Bra att de hjälper en att ha lite extra koll på bilen även när det inte kan sägas vara deras direkta skyldighet att göra det.
MartinS skrev:Såga/flexa bort resterna av det gamla fästet och skruva dit det nya. Biltema har både det främre som nu verkar gått av, och det bakre som sitter bakom sista burken.

Jag fick byta båda dessa på min V70N jag hade förr.
Tack Martin! Börjar få grepp om läget nu. :D
wissel skrev:Jag har inget minne av att jag sågade eller använde slip för att jämna till, satte bara dit fästet rakt över....
Om pinnarna är svetsade på röret i original förstår jag att det kanske inte är så mycket bekymmer att bli av med det som till äventyrs finns kvar. Vi får se om de är av på båda sidorna. Annars får jag kanske bända/såga lite.
Update:

Har nu varit ute och krupit lite under bilen och kan konstatera att jag hade fel. Det är inte mellanfästet (det strax framför ljuddämparen) som gett sig. Det fästet visar sig redan vara utbytt (inte pinnar svetsade på röret utan skruvat runt röret) under föregående ägare (d.v.s. före fem och ett halvt års ålder/16000 mil).

Istället ser det ut som om den rörstump som sitter på en reservdelsdämpare och skall kopplas ihop med avgasröret efter att man sågat bort den gamla dämparen har gått av. Med tanke på att dämparen bara suttit på i ca 5000 mil (3-4 år) är det lite för tidigt för den att ge upp. :evil:

Det var visserligen en begagnad dämpare från bildelsbasen jag satte på men i skick som ny. Är dock lite osäker på om det var Volvo original. Kan ha varit något annat, men ändå en "märkesdämpare" av något slag. Har tyvärr inte antecknat vad det stod men har en vag minnesbild av att namnet började på W. Kan ha varit Walker.

Vad har ni för idéer om vad man bör sätta dit istället om det nu, som jag tror, är bakre dämparen (i värsta fall halvsats) som måste bytas? Nu vet jag inte riktigt hur många år till den här bilen kommer att rulla inom familjen (skall tas över av son och sonhustru nu i vår/sommar). Men ett rimligt perspektiv borde ändå vara minst fem år. Så jag vill inte sätta dit vad skit som helst.

Praktiskt sett lutar jag åt att köra bilen till Upplands Motor på tisdag eftersom den ändå skall dit då för andra åtgärder. Då får vi upp den på lyft och kan ta en titt på vad som rimligen bör göras. Sedan kan jag skaffa delar och låta min PST sätta dit dem. Gör inget om bilen får stå där några dagar eftersom jag har en annan att köra med.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Det jag har funderat på länge är om reservdelsdämparna har samma kvalitet som dom dämparna bilen levereras med?
För min del har det varit Speedy som fått fixa mina utbytesdetaljer.
men jag fick min bakre dämpare bytt på garanti (Volvo ÅF) för 3 år sedan lite drygt.
Håller än iaf. Någon som har kläm på det?
För enligt min tanke så måste det vara världens bästa dämpare som kommer med nya bilarna.?
wissel skrev:Det jag har funderat på länge är om reservdelsdämparna har samma kvalitet som dom dämparna bilen levereras med?
Menar du ursprunglig dämpare kontra reservdelsdämpare, båda Volvo original? Eller menar du Volvo original reservdelsdämpare kontra tredjepartsdämpare?

Hur kan man för övrigt se skillnad på original och inte original? Och finns det starka och goda skäl att föredra original?
Det här är vad jag hittar på bildelsbasen just nu. Vilka, om några, är original? (Får ingen ordning på länken hur jag än trixar så lägger in den i klipp- och klistraversion):

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... mpare/Bak/
wissel skrev:men jag fick min bakre dämpare bytt på garanti (Volvo ÅF) för 3 år sedan lite drygt.
Hmm. Har Volvo börjat med 10 års fabriksgaranti eller vad? ;-) Hur lyckades du annars med det konststycket på en XC90 -03?
andersuw skrev:
wissel skrev:Det jag har funderat på länge är om reservdelsdämparna har samma kvalitet som dom dämparna bilen levereras med?
Menar du ursprunglig dämpare kontra reservdelsdämpare, båda Volvo original? Eller menar du Volvo original reservdelsdämpare kontra tredjepartsdämpare?
jag menar "Leverans" dämparen, och den du sedan kan köpa på reservdelsbutiken,(Volvo). Jag har fåt för mig att dem du köper senare i butiken är av sämre(annan) kvalitet. Tredjepart är inte ens med på kvalitetslistan med sina 3-4 år max innan dom ramlar isär. :-)
Hur kan man för övrigt se skillnad på original och inte original? Och finns det starka och goda skäl att föredra original?
Inte en susning faktiskt vad som sitter med från fabriken, men ruggigt bra är dom.
Det här är vad jag hittar på bildelsbasen just nu. Vilka, om några, är original? (Får ingen ordning på länken hur jag än trixar så lägger in den i klipp- och klistraversion):

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... mpare/Bak/
wissel skrev:men jag fick min bakre dämpare bytt på garanti (Volvo ÅF) för 3 år sedan lite drygt.
Hmm. Har Volvo börjat med 10 års fabriksgaranti eller vad? ;-) Hur lyckades du annars med det konststycket på en XC90 -03?
Jag köpte bilen med trasig dämpare(tror jag) men upptäckte efter ett tag att ljudet var fel, hålet var på ovansidan av dämparen. Dom bytte utan knot.

Om min utbytta dämpare skulle ha samma kvalitet som den från fabrik så kan jag ju vara lugn iaf upp till 10 år. :-)
wissel skrev:jag menar "Leverans" dämparen, och den du sedan kan köpa på reservdelsbutiken,(Volvo). Jag har fåt för mig att dem du köper senare i butiken är av sämre(annan) kvalitet. Tredjepart är inte ens med på kvalitetslistan med sina 3-4 år max innan dom ramlar isär. :-)
Det är möjligt att du har rätt. Har aldrig tidigare ens tänkt tanken att det skulle vara någon skillnad på dessa två bortsett från att den ursprungliga sitter svetsad på avgasröret och den andra inte. Men av dina intryck att döma (jag har själv följt just denna del av P2-historien för dåligt för att ha mycket till egen bild) är ju utsikterna att hitta en reservdelsdämpare som håller mer än bara några år inte direkt lysande. Antingen får man köpa tredjepartsdämpare för någotsånär rimliga pengar (ett par tusen) eller också en Volvodämpare för dubbla priset som man kanske inte heller kan lita på. :roll:

Jag noterade för övrigt redan vid första ljuddämparbytet att dämparen är felkonstruerad. Skarven mellan ovan- och underdel är uppåtvikt, vilket i sin tur förstås gör att det samlas vatten där. Och vatten leder som bekant till rost. Min utbytta dämpare var hur fin som helst på undersidan. Men precis ovanför skarven var den genomrutten.

Bästa avgassystem jag haft på någon bil var det till 855:an. De systemen höll i evighet så när som på det svarta slutröret till T5:an som rostade sönder löjligt fort. Men det var ju bara att sätta på något annat där istället. Man frågar sig varför inte Volvo kunnat fortsätta så när de nu äntligen fått till ett system som höll bilen ut (eller nästintill).
wissel skrev:Jag köpte bilen med trasig dämpare(tror jag) men upptäckte efter ett tag att ljudet var fel, hålet var på ovansidan av dämparen. Dom bytte utan knot.
OK. Så du fick det på begagnatgarantin alltså. Då är jag med.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]