wissel skrev:jag menar "Leverans" dämparen, och den du sedan kan köpa på reservdelsbutiken,(Volvo). Jag har fåt för mig att dem du köper senare i butiken är av sämre(annan) kvalitet. Tredjepart är inte ens med på kvalitetslistan med sina 3-4 år max innan dom ramlar isär. 
Det är möjligt att du har rätt. Har aldrig tidigare ens tänkt tanken att det skulle vara någon skillnad på dessa två bortsett från att den ursprungliga sitter svetsad på avgasröret och den andra inte. Men av dina intryck att döma (jag har själv följt just denna del av P2-historien för dåligt för att ha mycket till egen bild) är ju utsikterna att hitta en reservdelsdämpare som håller mer än bara några år inte direkt lysande. Antingen får man köpa tredjepartsdämpare för någotsånär rimliga pengar (ett par tusen) eller också en Volvodämpare för dubbla priset som man kanske inte heller kan lita på. :roll:
Jag noterade för övrigt redan vid första ljuddämparbytet att dämparen är felkonstruerad. Skarven mellan ovan- och underdel är uppåtvikt, vilket i sin tur förstås gör att det samlas vatten där. Och vatten leder som bekant till rost. Min utbytta dämpare var hur fin som helst på undersidan. Men precis ovanför skarven var den genomrutten.
Bästa avgassystem jag haft på någon bil var det till 855:an. De systemen höll i evighet så när som på det svarta slutröret till T5:an som rostade sönder löjligt fort. Men det var ju bara att sätta på något annat där istället. Man frågar sig varför inte Volvo kunnat fortsätta så när de nu äntligen fått till ett system som höll bilen ut (eller nästintill).
wissel skrev:Jag köpte bilen med trasig dämpare(tror jag) men upptäckte efter ett tag att ljudet var fel, hålet var på ovansidan av dämparen. Dom bytte utan knot.
OK. Så du fick det på begagnatgarantin alltså. Då är jag med.