Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av AWDvolvo
Jag får väl åka på endast fälgarna! :D
Men det blir nog så att jag får åka till min gamle mekaniker som tar 500-600kr för hela jobbet, sen så får man hela 3000kr över som man kan tanka bilen och köpa kaffe :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Spliffire skrev:Tja. Hur breda däck är max på 7" breda fälgar?
Allting går, men frågan är hur bra det går. 7"är ungefär 185mm, 195 och kanske 205 är Ok men sedan blir fälgen för smal. Däck som "sticker ut" för mycket utanför fälgen ger instabilitet och problem med att få rätt slitage. Men är det bara utseende, så funkar det med ännu bredare. Det kan ju se "sålt" ut men alla ser inte det.
Normalt pris för omläggning av däck (däck ej köpta av han som lägger om dom) är max 200 kr styck plus 200 kr för att lägga dom på bilen. Det kan vara dyrare med låg profil på större diametrar p.g.a att det tar längre tid (svårare att göra), man får vara nogrannare så det blir rätt monterat (tar mer tid) och skulle det bli något fel så får man (verkstan) stå för det. Därför finns det verkstäder som vägrar göra det

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Hur breda däck man kan montera på 7" breda fälgar är inte så enkelt som bara bredd och millimeter. Profilen/höjden har i allra högsta grad betydelse.
Tex så är 7" rekommenderad bredd för 225/50-17 samt övriga diametrar med dessa bredd och profil utan tyskstuk på däcksida eller böjd innåt utan utan lagom bukt på den utan att det förlorar komfort som för bred fälg gör eller blir för svampigt som för smal fälg blir. Dock kan man ha allt mellan 6" upp till 8"
För 224/40-18 eller 225/40 på alla diametrar så är 8" bredd som rekommenderas med 7.5" till 9" som alternativa bredder.

Har själv en gång i tiden testat 185/60-13 på 5.5" breda fälgar istället för 155/70-13 dvs gick från smalast till bredaste däcket för den fälgbredden med bibehållen ruullomkrets för bilen, det gick från onödigt hårt pga däcksida som tvingades ut till svampigare hållet när däcksidan blev mera ballong och fjädrade mera än med smalare däcket.
Är man rädd om fälgkanter finns däck med skyddslist att köpa och som fungerar, eller struntar man i att smeka trottoarstenar mothårs och parkerar kontrollerat slarvigt för att undvika skrap, lite som man gör i övrigt om man vill slippa grannar som kastar upp dörrar utan hänsyn till andra då dom inte kan komma så nära.

Detta förklarar bättre varför man skall undvika att överdriva däckbredd eller fälgbredd om man vill ha optimala egenskaper där däcksidan gör sitt jobb rätt och inte tvingas till onaturligt läge.
Bild
Användarvisningsbild
av milktrucker
6,5" = 185-195
7,0" = 205-215
7,5" = 225-235

Klart det går att kränga på smalare o bredare däck, men det blir inge bra. Har sett 235'or på 8,5" och fälgen sticker ut rejält utanför däcket. ser inte klokt ut.....
av AWDvolvo
AWDvolvo skrev:Ja, jag har nu köpt ett par 245/35 19" däck till mina nya fälgar..
Frågan är bara om dessa tar i någonstans? Kört på 225/50 17" på gamla sommarfälgar.
Jag har en S80 2007 årsmodell.
Tacksam för svar! :wink:
Nu kan jag svara på min fråga :P
Japp däcken tar i skärmen vid fullt rattutslag....men ååh så snyggt det vart med fälgarna på nu!
Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Vad som gjorts för min förra Volvo 🥳 Ung[…]

Okej, ska testa det