Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag var mest nyfiken, jag tycker att det är ett mycket bra sätt att visa och jämföra motorprestanda.
För övrigt så är max effekt vid 4000rpm är ganska ointressant för mig, jag uppskattar mycket vridmoment upp till 3000 mer, och i synnerhet högt vridmoment runt 1000-1500rpm.

Polestar har ju tydligen slutat visa sina uppgraderingar i grafform, mycket dåligt tycker jag.
av andersuw
mikebike skrev:På Polestars hemsida finns de flesta....
Kan du ge oss några exempel? Jag skall inte säga att det inte finns några men vad Polestar normalt publicerar, vad jag kan se, är inte den fullständiga graf TS efterfrågar utan en tabell där man kan se max vridmoment med tillhörande varvtalsintervall och max effekt med tillhörande varvtal, före och efter optimering. Siffrorna före optimering finns ju också enkelt tillgängliga på Volvos egna sidor, t.ex. här för den motor TS undrar över:

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
av andersuw
Gabriel skrev:jag tycker att det är ett mycket bra sätt att visa och jämföra motorprestanda.
Instämmer.
Gabriel skrev:För övrigt så är max effekt vid 4000rpm är ganska ointressant för mig, jag uppskattar mycket vridmoment upp till 3000 mer, och i synnerhet högt vridmoment runt 1000-1500rpm.
Av de siffror vi känner till framgår då att motorn ligger på max moment (420 Nm) mellan 1500 och 2500 och att det därför är där du bör ligga om det är max vrid snarare än max effekt du är ute efter. Mellan 2500 och 3000 kan man förvänta sig viss momentförlust jämfört med maxvärdet, dock inte särskilt stor eftersom maxeffekten inte kommer förrän vid 4000. Mellan 1000 och 1500 finns inget säkert sätt att veta men sneglar man lite på grafen för liknande motorer (t.ex. dem jag länkade till tidigare i tråden) eller de kurvor från BSR som mattish visar kan man se att vridet med all sannolikhet är rätt bra även i det intervallet. Man kan säkert räkna med minst 50 procent av max vrid redan vid 1000 varv och minst 75 procent vid 1250.

För egen del är detta jag tittar en aning på innan jag köper en bil med en viss motor men inte så mycket därefter eftersom jag föredrar automatlåda och dessa hur som helst inte ger särskilt stora möjligheter att styra växelvalet i automatläge. Det manuella läget på automatlådan utnyttjar jag vanligtvis bara vid bergskörning för att få tillräcklig motorbroms.

Provade dock lite häromdagen vad det är för skillnad mellan normalläge och sportläge på min V70 D4 -15 (VEA-motor och åttastegad automat). Noterade då att sportläget innebar lägre växel och klart högre varv även vid körning i en och samma konstanta fart, vilket säkert kostar mer bränsle men ökar beredskapen för snabb acceleration. Det går förstås fortare att varva upp motor och turbo till max effekt om man börjar på 2000 varv än om man börjar på 1300. Kanske går det också fortare för lådan att hitta rätt växel för max acceleration. Kan möjligen vara intressant om man gör sig beredd att köra om under lite halvknepiga förhållanden.
Gabriel skrev:Polestar har ju tydligen slutat visa sina uppgraderingar i grafform, mycket dåligt tycker jag.
Ja det är synd. Dessvärre har Volvo själva också blivit sämre på att tillhandahålla hela grafen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska man köra så fort som möjligt, eller kanske accelerera så häftigt som möjligt, ska man ligga så nära max effekt som möjligt. Detta innebär ofta höga varvtal, men det fixar växellådan genom att växla ner varvtalet, och då byta effekt mot vridmoment. Det är högt vridmoment ut på hjulen som sätter fart på bilen, inte nödvändigtvis högt vridmoment ut från motorn (om det kommer vid för lågt varvtal).
Sen kan det vara gott att ha högt vridmoment även vid lägre varvtal, som man ofta har från överladdade dieslar. Men dieslar fungerar också oftast bäst med automatlåda, och då spelar det egentligen ingen roll. Det går lika bra, och lätt, att växla ner.
av andersuw
apersson850 skrev:Ska man köra så fort som möjligt, eller kanske accelerera så häftigt som möjligt, ska man ligga så nära max effekt som möjligt. Detta innebär ofta höga varvtal, men det fixar växellådan genom att växla ner varvtalet, och då byta effekt mot vridmoment. Det är högt vridmoment ut på hjulen som sätter fart på bilen, inte nödvändigtvis högt vridmoment ut från motorn (om det kommer vid för lågt varvtal).
Sen kan det vara gott att ha högt vridmoment även vid lägre varvtal, som man ofta har från överladdade dieslar. Men dieslar fungerar också oftast bäst med automatlåda, och då spelar det egentligen ingen roll. Det går lika bra, och lätt, att växla ner.
Visst, för max acceleration eller hastighet gäller det bara att hitta den växel som ger ett varvtal så nära max effekt som möjligt. Hur vridmomentkurvan närmare bestämt saknar i det avseendet betydelse. Poängen med bra vridmoment på låga varv är främst att man då kan "axa" skapligt och köra rätt fort utan att varva särskilt mycket, vilket är rätt vilsamt i det långa loppet, särskilt i en bruksbil.

Exakt hur mycket det betyder beror sedan förstås också på hur kultiverad man lyckats göra motor och motorupphängning och hur bra ljudisoleringen är. Jag har nu efter att ha kört in mina sprillans nya vinterdäck ordentligt försökt mig på en och annan fullgasacceleration med min "nya" V70 D4 -15 och därvid förvånats lite (trots rätt höga förväntningar med tanke på vad jag kunnat läsa mig till) över hur lite väsen av sig motorn gör även vid fullt pådrag. Det blir varken något rytande, något bröl eller något råmande utan på sin höjd ett lätt grymtande. Man känner sig tvungen att titta på varvräknaren för att förvissa sig om att det inte är något fel och att den faktiskt ligger där och snurrar vid runt 4000 rpm. Inte heller vibrerar eller rycker det påtagligt någonstans utan det bär helt enkelt bara iväg rätt skapligt.

Jag gissar att detta kommer att uppskattas ännu mer av min körkortslösa hustru än av mig. Med mina båda T5:or, särskilt den första, har jag svårligen kunnat dölja när jag ger järnet, vilket ibland givit upphov till utrop av förskräckelse och en uppmaning om att "inte göra sådär". Men med D4:an misstänker jag att hon inte ens kommer att märka vad som är i görningen. ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Mmm, högt vridmoment vid lågt varvtal är bra för smidig vardagskörning, men i dieslar följs det ofta av att man rätt tydligt märker av momentripplet som motorn ger. Automatlåda med begränsad lockup kan lindra lite.

Mina två döttrar hade i yngre år helt olika inställning till när jag tryckte på med min 854 Turbo. Det var som att ha två olika GPS i bilen samtidigt, programmerade med olika destinationer.
Användarvisningsbild
av palmqvist
5an står det ju :)
av Knota
Jag hoppas han motorbromsar...
0,43 ser jag bara på min vid motorbroms eller om den får åka fritt fall på nöjesparken!

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]